Mainos: Parhaat lehtitarjoukset / Tieteen kuvalehti - 2 lehteä + soft shell -takki tai veitset (4,90 €)

Keskustelu /Jumalaa ei ehkä olekaan olemassa?

Elä siis täysillä tässä ja nyt. Älä usko kaikkia satukirjan sankareita. Älä seurustele suvaitsemattomien uskovaisten kanssa, jotka luulevat olevansa parempia kun muut. He löyvät muita satukirjallaan ja
ovat aina valmiita heittämään ensimmäisen kiven! He tuomitsevat ahdasmielisesti kaikki muut
ja jopa uskovat iankaikkiseen elämään, kun tässä olevassakin on täysi työ. Heitä istuu isossa kirkossa
kuunetelemassa joskus jopa 12-20 henkeä. Mutta he ovat hyvin äänekäs ja itsekäs primääriryhmä.
He antavat ymmärtää, että suvaitsevaisuus - armo ja anteeksianto olisivat heidän perusominaisuuksiaan - mutta kattia kanssa...

-Albert Einstein kirjoitti:
Sana jumala on minulle vain ihmisen heikkouden ilmaus ja tuote. Raamattu on kokoelma kunnioitettavia mutta silti primitiivisiä legendoja, jotka ovat melko lapsellisia.

Heikki Uotinen (Helsinki, 17.5.2009 16:57)

Tavallista ateistista retoriikkaa vailla kunnon sisältöä.
Tästä on jo keskustelu, "Ateismi vs. Teismi", joka on tehty nimenomaan tämänkaltaisten viestien yhteenkokoamiseksi.
Antero Svartgård (Espoo, 17.5.2009 17:23)

Heikki, sulla on todella vahva usko. Uskotko todella kaiken mitä kirjoitit?
kauno voutilainen (siilinjärvi, 18.5.2009 00:26)

Todennäköisesti hän uskoo kaiken kirjoittamansa. Eikä millään pahalla, Kauno, mutta olen aika lailla Heikin kanssa samoilla linjoilla Raamatun suhteen.
Michail Jaction (Jurmaa, 18.5.2009 18:42)

#5 Aurinkoisen kesäillan ratoksi!

Heikki Uotinen antoi tuossa erinomaisen esimerkin siitä, että uskonnottomuudella, niin yksityisessä kuin järjestäytyneessäkin olomuodossa, on täsmälleen sama mahdollisuus olla yhtä suvaitsematonta, kapeakatseista ja oman oppinsa sokaisemaa kuin minkä tahansa muunkin uskonnollisen näkökulman. Hän voisi siitä hyvästä vetätyä hetkeksi aikaa syrjään miettimään äskeisiä sanomisiaan ja sitä, mikä niissä on väärin.

Puhutaanpa kuitekin vielä tuosta Uotisen (mukaillusti)lainaamasta sitaatista:

"Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä."

Tätä slogania ollaan pistämässä näillä näkymin pääkaupunkialueen busseihin ja kyseinen tempaus tullee näkymään kesäaikaan. Itseäni on kuitenkin askarruttanut tekstin varsinainen sisältö, joka mielestäni ampuu ohi maalinsa.

Ensinnäkin, suurin osa suomalaisista kirkon jäsenistä on varsin puhtaasti nimikristittyjä, joilla ei ole mitään ongelmia nauttia elämästä. Tämä on vielä yleisempää pääkaupunkiseudulla, joka on Suomen sekulaareinta aluetta. Tämä kampanja ei siis juurikaan liikuta heitä, eikä se edes mainitse mitään kirkollisverosta, joka on varsinainen "oikea" huolenaihe niille, jotka eivät kirkkoa koe omakseen.

Toiseksi, niille suomalaisista, joita näin populääristi voisi sanoa "hihhuleiksi", usko merkitsee yleensä toivoa, lohtua, sekä yhteisöllisyyttä. Kampanjan sisältö ei voi antaa heille mitään, vaan ainoastaan viedä pois. Bussin kyljessä voisi heidän kannaltaan yhtä hyvin lukea: "Ilmastokatastrofi tulee vääjäämättä, lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä."

Niitä ihmisiä, joille mahdollinen Jumalan olemattomuus ei ole käynyt mielessä, löytyy pääasiassa Pohjanmaalta. Sinne ne bussit pitäisi lähettää! Se saattaisi jopa oikeasti pistää muutaman ihmisen siellä päin miettimään ja etsimään vaihtoehtoa.
Jouko Nyman (Tampere, 18.5.2009 19:13)

#6 hmm...

Eikös uskaltaisi olettaa, että uskova ihminen, joka elää satukirjansa mukaan olisi se joka
on käytöstavoiltaa suvaitsevaisempi ja jopa empaatisempi. Mutta ei. Heille ei kelpaa samat
ajatukset ja tavat kuin muille. Esimerkiksi he ovat sitä mieltä edelleen, että nainen vaietkoot seurakunnassa. He syrjivät ja tölvivät naispappeja jopa härskisti. He vastuvat lähes kaikkia vähemmistöjä. Heidän mielestään lepopäivä pitäisi käyttää rukoillen, raamattua lukien ja kiitosvirsiä veisaten jne. Minun mielestäni se on juuri oikea päivä perheen shoppailuun.

On väärin, että lapset liitetään kirkoon siinä vaiheessa kun heillä ei vielä ole asiasta omaa tahtoa.
Ja samoin heille koulussa pakkosyötetään uskontoon liittyviä satuja.

Näitä asioita voisin kirjata loputtomiin mutta kaikki te tunette kirkkoomme liittyvät vinoutumat.

Elämme vuotta 2009 ja jokainen meistä tietää, että kenenkään vuoksi/nimissä ei ole tapettu niin montaa ihmistä tässä maailmassa kuin Jeesuksen. Siinä hänen ristiinaulisemisensa on pikkujuttu.

HERÄTKÄÄ ja tajutkaa, että teitä viedään kun pässiä narussa.

Heikki Uotinen (Helsinki, 18.5.2009 19:41)

Olo on vähän kuin yrittäisi kantaa avannosta vettä toiseen. Tosin, näinhän se on kaikkien himouskovaisten kanssa.
Jouko Nyman (Tampere, 18.5.2009 20:08)

Noh, ensinnäkin Uotinen tekee argumentaatiovirheen puhuessaan "satukirjasta".
http://fi.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem#Kaivon_myrkytt.C3.A4minen

Ja kuten olettaa saattaa, hänen viestinsä keskittyy vain ja ainoastaan uskonnon kulttuuriseen vaikutukseen sen oikeellisuuden sijaan (kts. otsikko!) hiukan kyseenalaisin menetelmin. Väitätkö siis, Heikki Uotinen, todellakin että lapsella ei ole omaa tahtoa?

Voisitko muuten kertoa minulle sen tarkan määrän ihmisiä joka on kuollut kristinuskon toimesta? Jo kommunismin kuolonuhrit viime vuosisadalla aiheuttivat reippaasti yli sadan miljoonan ihmisen kuoleman, joten jotta väitteestäsi tulisi oikea, kuolonuhrien on selvästi ylitettävä tuo määrä.

Mitäs vielä.. Ai niin, parempaa keskustelualuetta, "Ateismi vs. Teismi" pitäisi vielä kerran mainostaa.
Antero Svartgård (Espoo, 18.5.2009 21:53)

#9 KAIKILLE

Jatkoin keskustelua Ateismi vs. Teismi keskustelu palstalla, koska pidän sitä sopivampana paikkana tälle keskustelulle.
Iiro Wasen (Turku, 18.5.2009 23:06)

#10 hmm...

Mä ainaskin päätän ihan itse millä palstalla mä keskustelen! En ole ateisti - ajattelen vaan asioita JÄRJELLÄ!
Satukirjat enkeleineen ei mua vakuuta - toistaiseksi!
Heikki Uotinen (Helsinki, 19.5.2009 10:11)

jokaisen oma asia jos uskoo, itse en usko ja erosin kirkosta. olen sangen tyytyväinen päätökseeni, mutta antaa jokaisen tehdä omat ratkaisunsa. aivopesumainen yliuskonnollinen kasvatus on toki harmillisen yleistä
pekka nahkala (vantaa, 16.6.2009 03:32)

#12 mielipiteeni

olen vielä todella nuori... mutta silti sanon, että kukaan ei saa sanoa mistään uskonnosta pahaa tai ei saa pilkata, kyllä niistä puhua saa mutta typerintä mitä tiedän on pilkata tisen uskontoa.

itse olen kristinuskoinen, en tykkää siitä jos joku läheisyydessäni väittää, että jumalaa ei ole sillä uskon hänen olemassaoloonsa niin vahvasti, en ole edes kastettukkaan vielä.

jokaisella on oma uskonto tai ei, mutta minusta kannattaa toimia näin.

juostaan hypitään ja ollaan onnellisia niin kauan kuin voidaan, tavataan ystäviä ja sukulaisia, hankitaan mukava perhe ja pidetään se raikkaana ja onnellisena.
mennään korkeimmistakin murheista yli ja eletään kunnolla uskomalla johonkin tai ei, mutta jokaisen ihmisen elämästä ei tiedä kukaan muu kuin se yksi ja ainoa henkilö josta ei kellään ole varaa sanoa että se on se ja se...
jokaisen elämä on lyhyt tai pitkä, joten pidetään hauskaa.
kaverini eli vain yhdeksän vuotta kunnes kuoli leukemiaan ja siitä asti olen alkanut nauttimaan elämästäni, sillä ei sitä tiedä vaikka kuolisi nyt.

Milja Kallioniemi (Nokia, 18.6.2009 22:57)

#13 Kääntykää

Jumalan puoleen ja rukoilkaa johdatusta, voitte yllättyä.
Olen nähnyt paljon Jumalan "ihmeitä", ja se on pakottanut minutkin varmistumaan Jumalan olemassa olosta. Aivan sama mitä muut sanovat, koska Jumala on vakuuttanut minut johdattamalla oikeaan uskoon.
Asia mistä en pidä on se, että ihmiset joutuvat epämukaviin tilanteisiin näiden mainosten takia, toiset joutuvat matkustamaan niillä varustetuissa busseissa ja toiset joutuvat ajamaan näitä työkseen, mikä on varmasti vastoin monien vakaumusta.
Muistakaa, että jokainen joutuu vastaamaan teoistaan Jumalan edessä.
Jumala ei halua ihmisiltä mitään muuta, kuin että he tunnustaisivat että Jumala on olemassa ja palvoisivat vain ja ainoastaan Häntä.
yazid perho (helsinki, 26.6.2009 19:55)

Ongelmana onkin se että maailmassa on miljoonia jumalia jotka kaikki ovat ainoita oikeita. Voisitko muuten kertoa näistä "ihmeistä", jotta tiedän olenko kohdannut tämän reilut neljä vuosikymmentä pitkän elämäni aikana yhtään ihmettä.
Michail Jaction (Jurmaa, 26.6.2009 20:54)

#15 Perholle

Jos tarkoitat näillä "mainoksilla" Helsingin busseihin ja ratikoihin hyväksyttyjä mainoksia, niin ehdottaisin lukemaan "Pois bussien jumalanpilkkamainokset"-adressin viesti #4 (ja #5).
Iiro Wasen (Turku, 26.6.2009 21:37)

#16 IHMEITÄ

on joka puolella ja paljon, tarvitsee vain avata silmät ja katsoa. Yhden ihmeen voi löytää, kun katsoo peiliin. Käy katsomassa esim. http://www.islaminaika.com/index2.htm , siellä jotain todisteita.
Jumala on lähettänyt kaikille kansoille profeetan kertomaan Hänestä, jotta kukaan ei voisi sanoa tuomiopäivänä, ettei ole saanut mahdollisuutta ja tai ettei ole kuullut Jumalasta.
Profeettoja olivat mm. Aadam, Idriis, Noah, Huud, Ibrahim, Luut, Ismail, Joosef, Mooses, Sulaimaan, Joonas, Jeesus, Muhammed. Rauha heille kaikille.
Ja paljon muita.
yazid perho (helsinki, 28.6.2009 14:21)

#17 Perholle

Profeettoja jotka puhuivat ristiriitaisesti tai kumosivat toistensa puheita. Kun Mooses käski ihmisten surmata homot, Jeesus sanoi myöhemmin että yhtäkään hänen käskyä ei tarvinnut kuunnella. Oletko tutkinut asiaa vai oletko vain suoraan hyväksynyt kaiken mitä sinun pieneen päähän on tungettu? Vähän vaikuttaa siltä jälkimmäiseltä.
Iiro Wasen (Turku, 28.6.2009 15:31)

#18 Iiro

mistä raamatun versiosta olet tietosi saanut?
yazid perho (helsinki, 28.6.2009 18:14)

Ainakin siinä ihmeessä, jonka minä näen peilissä, on pahoja bugeja. Lisäksi siinä on suuri määrä ympäristöönsä kemiallisesti reagoivia yhdisteitä. Noista profeetoista voin sanoa että jokaisella heistä oli "ainoa oikea mielipide" ja kaikki muut profeetat olivat "paholaisen huijareita". Ainoa yhteinen tekijä näiden profeettojen opetuksissa oli "praise the god ja anna mulle sun rahat".
Michail Jaction (Jurmaa, 28.6.2009 20:25)

Muuten, antamasi "todistaja" käytti todisteena jonkun ihmisen jumalalta saamaansa tekstiä. Keksi jotain parempaa, tuo oli sama kuin todistaisiv lentävien luutien olemassaolon Harry Potter-kirjasarjalla.
Michail Jaction (Jurmaa, 28.6.2009 20:32)

#21 Perholle

Itse tietoni otan netistä ja omistamastani mini-Raamatusta (ISBN 952-449-121-4) jonka sain riparilta ja uskoisin tämän version olevan tällä hetkellä ihan kaikkien käytössä. Vanhempia Raamatun versioita en ole lukenut, mutta uskoisin ettei se ole niin paljon muuttunut että sinne yhtäkkiä olisi ilmaantunut tuollainen tapahtuma.
Iiro Wasen (Turku, 28.6.2009 22:42)

"The more I study science, the more I believe in God."

-Albert Einstein

Eikö kaikki voisivat vain suvaita ja hyväksyä toisten uskonnon/uskonnottomuuden? Mitä pahaa uskonnot on aiheuttanut ihmisille? Uskovaisia muuten kaikissa ihmisryhmissä pidetään luotettavimpina kuin muita.

Ja mitä tulee sloganiin "Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä.", On todistettu fakta että uskovaiset ovat keskimäärin onnellisimpia ihmisiä kuin ne jotka eivät usko Jumalaan. Ja tuo alkuosa onkin sitten jo niin vahvaa spekulaation esittämistä faktana että...

Mutta: Jos olisi mahdollista todistaa Jumalan olemassaolo suuntaan tai toiseen, eiköhän se olisi jo tehty? Kaikkien pitäisi vain pystyä hyväksymään että kaikilla on tähän asiaan oma kantansa ja toisten kannan muuttamisen yrittäminen tällaisella juupas-eipäs-"väittelyllä" on turhaa sekä usein myös loukkaavaa toista kohtaan. Luuletteko oikeasti että pystytte todistamaan mitään suuntaan tai toiseen? Se on uskon ja tiedon ero, että uskoa ei voi todistaa, muuten se olisi tietoa.

Joten, voisitte hieman avaramielisemmin nyt yrittää hyväksyä sen että joku uskoo/ei usko Jumalaan.

Muutama kylmä fakta vielä, jotka on kaikki todistettuja:

- Uskovaiset ovat keskimäärin onnellisempia kuin uskottomat (jos et usko, googleen: "believers happier") Tämän perusteella voi päätellä tuon bussisloganin sisällön olevan harhaanosuvaa spekulointia.

-Jeesus oli olemassa (Kyllä vain, tämä on tieteellisesti todistettu. Lisäksi monien muiden Raamatussa esiintyvien henkilöiden on todettu olleen oikeasti olemassa.)

-Tiede ja uskonto eivät ole mitenkään ristiriidassa (Eikä edes evoluutio ja Raamattu)

-Jumala (olettaen että Hän on olemassa) on itse sanonut ettei jätä maan päälle todisteita olemassaolostaan. Näin Jumalan olemassaoloa ei voida todistaa. (Se on uskon idea.)

-Esimerkkinä Juutalaisuus (josta kristinusko on kehittynyt) on yli 3000 vuotta vanha. Eikä vieläkään sitä ole pystytty todistamaan vääräksi sen enempää kuin muitakaan uskontoja. (Ainakin omasta mielestäni tämä kertoo jo jotain siitä onko se edes mahdollista)

Onko se nyt niin iso asia jos joku tuttu ei jaa omia uskonnollisia vakaumuksia? Ettehän te sen perusteella kavereita valitse, ettehän? Mieluummin vaikka sen perusteella kuinka suvaitsevaisia he ovat.
Otto Kopra (Helsinki, 2.8.2009 15:33)

#23 Kopralle

"Eikö kaikki voisivat vain suvaita ja hyväksyä toisten uskonnon/uskonnottomuuden? Mitä pahaa uskonnot on aiheuttanut ihmisille? Uskovaisia muuten kaikissa ihmisryhmissä pidetään luotettavimpina kuin muita."

Tietysti kaikki voisivat suvaita ja hyväksyä toisten uskonnon/uskonnottomuuden jos vain se aate suvaitsee ja hyväksyy muut ihmiset.(vinkki: homot, naispapit)
Sitten uskontojen pahuuteen: keski-ajalla oli noitavainot, itse-murha uskonnot, homojen syrjintä, Lähi-idän taistelut, risti-retket, jne. Saisinko vielä sitaatin tuohon viimeiseen lauseeseen?

"-Jeesus oli olemassa (Kyllä vain, tämä on tieteellisesti todistettu. Lisäksi monien muiden Raamatussa esiintyvien henkilöiden on todettu olleen oikeasti olemassa.)"

Kyllä, olen samaa mieltä. Sitten voisit näyttää todisteet hänen ihme-teoistaan.

"-Tiede ja uskonto eivät ole mitenkään ristiriidassa (Eikä edes evoluutio ja Raamattu)"

Ohhoh, joten väität että "Jumala loi maailmankaikkeuden tyhjästä" ja "Maailmankaikkeus syntyi hyvin tiheästä massasta" eivät ole ristiriidassa?

"-Jumala (olettaen että Hän on olemassa) on itse sanonut ettei jätä maan päälle todisteita olemassaolostaan. Näin Jumalan olemassaoloa ei voida todistaa. (Se on uskon idea.)"

Eli häneen ei tarvitse uskoa koska hänenhän ei pitäisi silloin mitenkään vaikuttaa meihin, jolloin usko häneen on turhaa.
Iiro Wasen (Turku, 2.8.2009 17:28)

#24 Asiaa!

Asiaa, se on tutkittu että korkeastikoulutetut/koulussa hyvin pärjäävät ovat useimmin ateisteja...Uskovaiset siis ovat usein tyhmiä/huonoja koulussa...Minunkin luokalla uskovaiset ovat keskivertoa huonompia, voi olla sattumaa...
Aleksi Mäkelä (Paimio, 2.8.2009 20:40)

#25 Asiaa, asiaa...

Vietin tuossa kesä-heinäkuussa noin kolmen viikon ajan Suomen lähetysseuran kesähuvilalla erimuotoisissa töissä ja muutama mainitsemisen arvoinen asia pitää kyllä sanoa:

- Ensinnäkin, en ole koskaan nähnyt niin paljon kuuden ällän ylioppilaita samassa paikassa
- En ole koskaan nähnyt yhtä yksipuolista ajattelua muista maailmankatsomuksista samassa piirissä
- En ole koskaan nähnyt yhtä vahvaa ryhmähenkeä
- En olisi uskonut, että Suomesta löytyy vielä tämän kaliiperin kristittyjä

Kyseinen porukka vaikutti varsin onnelliselta elämäänsä ja oli muutenkin ihan asiallisesti käyttäytyvää ja hyvin musikaalisesti lahjakasta joukkoa. Se mikä erotti heidät muuten normaalista nuorisosta oli ankara viinasta kieltäytyminen, sekä kyky ymmärtää nk. "hurttia huumoria". En väitä, että heidän elämänsä olisi jotenkin erikoisen hienoa, mutta en ole lainkaan varma, onko heidä elämänsä yhtään sen huonompaa kuin valtanuorison elämä. Se tosiasia, että heiltä jää normaalin nuorison tavoin viinalla läträys ja irtoseksi väliin ei mielestäni tee heistä vielä huonoja, saatikka tyhmiä ihmisiä. Aleksi Mäkelä esitti tämän väitteen aikaisemmassa viestissä ja haluaisinkin nähdä hiukan lähteitä asiaa koskien.

Omassa elämässäni olen huomannut, että hedonistiseen elämäntapaan ja itsekeskeiseen muista piittaamattomaan elämäntapaan taipuvaisia ovat pääasiassa voimakkaasti ateisteiksi tunnustautuvat. Saattaa sekin olla sattumaa, tai ei.
Jouko Nyman (Helsinki, 2.8.2009 23:17)

Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat osallistua keskusteluun. Rekisteröidy

Rekisteröityneet käyttäjät (Rekisteröidy käyttäjäksi)
Email
Salasana

Kerro tästä sivusta muille Facebookissa