Marinoimattoman lihan puolesta

Markku Karppinen
Haukipudas

/ #25 Puhtaita lähituotteita, EU ja keskusliikkeet!

19.02.2008 10:05

Äskettäin halusin tehdä intialaismausteista tandoorikananrintaa, mutta mistään ei todellakaan saanut marinoimatonta kananlihaa. Yritykseni meni siis pieleen. Onnettomaan lihakauppaan näen kaksi pääsyytä: EU:n määräykset lihan käsittelystä ja kaupan keskusliikkeet. EU:n määräykset ovat käytännössä lopettaneet lihan teurastuksen Pohjois-Suomessa, koska täällä ovat voimassa samat säännökset kuin Välimeren maissa. Eläimiä ja teurastettua lihaa saa kyllä kuskata tuhansia kilometrejä, mutta teurastustilojen seinien pitää olla teräslevyä. Pohjois-Suomen näkökulmasta se on naurettavaa.

Toinen tuotteita huonontava tekijä on päivittäistavaroiden tukkukaupan keskittyminen muutamiin käsiin. Niinpä kaupoista saa hakemalla hakea lähiympäristön puhtaita luonnonmukaisesti viljeltyjä ja kasvatettuja tuotteita. Siellä Helsingissä jotkut ylioppilasmerkonomit päättävät, mitä tuotteita saamme täällä pohjoisessa ostaa. Tuotteet ovat sen vuoksi näitä maailmalta haalittuja halpatuotteita ja Etelä-Suomessa valmistettuja epäterveellisiä ja mitään sanomattomia mössötuotteita, kuten marinoidut lihat.

Ainoa kunnon vastaisku vallitsevalle ruokakulttuurille olisi paikallisten tuottajien ja kuluttajien muodostama osuusliike, joka markkinoisi puhtaita tuotteitaan suoramyyntiperiaatteella.