Kidutettu turvapaikanhakija käännytettiin.PAHA VIRHE ON TEHTY!

PAHA VIRHE ON TEHTY!  TÄYTTY SEN PIKAISESTI KORJATA!

Turun Sanomat:

10.08.2012 09:38 (Päivitetty: 10.08.2012 09:39)

Kidutettu turvapaikanhakija on käännytetty Suomesta, kirjoittaa Turun Sanomat.

Lehden mukaan tshetshenialaismies kuljetettiin eilen Oulusta Lappeenrantaan ja sieltä Pietariin menevään junaan. Todistus siitä, että miestä oli kidutettu kotimaassaan Tshetsheniassa, saapui tunti junan lähdön jälkeen. Todistuksen laati YK:n kidutuksen vastainen komitea CAT (Committee against Torture).

Suomalais-venäläisen kansalaisfoorumin puheenjohtaja Kerkko Paananen sanoo lehdelle, että mies olisi saanut jäädä Suomeen, jos todistus olisi tullut ajoissa.

Suomi on allekirjoittanut YK:n kidutuksen vastaisen sopimuksen.

Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön johtaja Esko Repo ihmettelee lehdelle, ettei todistusta haettu aiemmin. Hänen mukaansa henkilön on tässä tapauksessa haettava turvapaikkaa uudelleen ja näytettävä todistus silloin.

Lehden mukaan tshetsheeni- ja inguushiyhteisöt järjestivät Suomessa käännytyksen takia mielenosoituksen. He jättivät Maahanmuuttovirastolle kirjeen, jossa arvostellaan päätöstä.

Dear Sir/Madam,

We, representatives of the Chechen people residing in Finland, would like to draw your attention to the case of the Chechen asylum seeker, [name withheld], who is to be deported today to Russia.

The grave and dangerous situation in which this person, a senior member of the Chechen community, finds himself today greatly worries all of the members of our community. His compatriots -- both Chechen and Ingush -- are well aware about the difficult fate that this man has had to face.

It has been established that he has been subjected to cruel and inhumane treatment by the Russian authorities, including kidnapping and physical torture by electric shocks.

It is also known that other relatives of [name withheld] have been persVecuted by the Russian authorities and fled from Russia; his children and wife have fled to Turkey and his brother, a well-known political activist, has been granted political asylum in an EU country.

We do understand that coming up with this statement on such a short notice to the officials of the Finnish Immigration Service may not influence the outcome of his situation. However, the seriousness of the situation and the imminent threat to the life and security of a senior member of our community forbids us from being silent.

We ask the Finnish authorities to postpone the deportation at least until all due documentation has been submitted and responded to. This includes a response from the UN Committee Against Torture (CAT), where the case of [name withheld] is being reviewed. Waiting for the resolution from CAT is essential and may prevent the Finnish Immigration Service from commiting an irreversible mistake that would damage its reputation in regards to the observation of human rights.

Members of the Chechen and Ingush communities in Finland

+++

Maahanmuuttovirasto: Kidutetuksi joutuminen ei ole peruste oleskeluluvalle

Maahanmuuttoviraston mukaan kidutuksen uhriksi joutuminen ei riitä turvapaikan tai muun oleskeluluvan perusteeksi. Kidutettujen kuntoutuskeskuksen ylilääkäri Pekka Tuomola syytti keskiviikkona maahanmuuttoviranomaisia piittamattomuudesta kidutuksen uhreja kohtaan

Kymmeniä kidutettuja turvapaikanhakijoita käännytetään Suomesta

Kidutettuja maahanmuuttajia hoitavat lääkärit syyttävät maahanmuuttoviranomaisia piittaamattomuudesta kidutuksen uhreja kohtaan. Jopa kymmeniä kidutettuja turvapaikanhakijoita käännytetään vuosittain takaisin kotimaahansa vastoin YK:n kidutuksen vastaista sopimusta.

Suomelle moitteita kidutettujen käännytyksistä

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin EIT sekä YK:n kidutuksen vastainen komitea ovat pysäyttäneet useita kidutettujen turvapaikanhakijoiden käännytyksiä Suomesta viime kuukausien aikana, kertoo Helsingin Sanomat.

Members of the Chechen and Ingush communities in Finland    Ota yhteyttä adressin tekijään