Pro Sideby/Siipyy - Kilgrund - Skaftung

Pro Siipyy - Kilgrund - Skaftung -- ydinvoimalaa vastaan

Suurimmalta osaltaan ulkomaalaisten omistuksessa oleva Fennovoima yrittää kaupunginhallituksen myöntymyksellä lunastaa yhtiölle alueen Kristiinankaupungista ydinvoimalan rakentamista varten. Suunnitelmat koskevat laajaa aluetta lähellä Rågårdenia, vanhan Selkämeren rannikkoa pitkin kulkevan rantatien varrella, kattaen koko Norrskogen-alueen sekä Kilgrundin saaren Siipyyn ja Skaftungin kylien välisellä alueella. Hanke etenee ilman, että alueen asukkaille on tiedotettu asiasta mitään, tai heitä kuultu asiassa.

Allekirjoittaneet tuntevat syvää huolestuneisuutta tapahtumien kulusta. Ydinvoimala tällä luonnonkauniilla ranta- ja merialueella tuhoaisi vanhat, aidot kylärakenteet. Kyläläisten määrätietoinen, pitkäjänteinen ja arvokas työ viimeisten 40 vuoden aikana maan rajojen ulkopuolellakin tunnetun kulttuuri- ja luontoympäristön vaalimiseksi ja kehittämiseksi isketään säpäleiksi.

Haluamme muistuttaa korvaamattomista vaarassa olevista luontoarvoista. Vain joitakin esimerkkejä ovat Kiilin kotiseutumuseo sekä suurenmoinen merimaisema Yttergrundin majakkasaaren ja Domarkobban-Bastuskatan-Kilgrund-Stånggrund-Trutklobbarna välisellä alueella, jotka ovat maanlaajuisesti tunnettuja alueita. Ydinvoimala tuhoaisi alueen kulttuuri- ja luontomatkailun.

Pelkäämme myös, että ydinvoimalan rakentaminen alueelle tulee vaikuttamaan pienelinkeinojen, kuten perunanviljelyn, kalankasvatuksen ja kasvihuoneviljelyn suotuisiin edellytyksiin. Alueesta tulee lisäksi epämiellyttävä ja pelottava, eikä vähiten kylien lapsiperheiden kannalta.

Ydinvoimala-alueella sekä vakinainen asuminen että vapaa-ajanasuminen tulee mahdottomaksi. Ihmisiä pakotetaan jättämään kotinsa. Pitkällä tähtäimellä ydinvoimalan rakentaminen alueelle voi johtaa massatyöttömyyteen. Loviisa on tästä pelottava esimerkki.

Emme halua asua lastemme kanssa ydinvoimalan varjossa, emmekä elää sen aiheuttamassa epävarmuudessa ja huolessa silmänkantamattomaan tulevaisuuteen.

Haluamme vaalia seudun pitkäjänteistä, kestävää ja turvallista kehitystä täällä kehitettyjen konseptien mukaisesti. Tarvitsemme tukea tähän työhön ja pyydämme teitä allekirjoittamaan tämän protestilistan.

Allekirjoittaneet vaativat, että yhtiö lopettaa yrityksensä hyödyntää Siipyyn-Skaftungin aluetta ulkomaalaisten omistajien voittointressejä varten.

FENNOVOIMA GO HOME!

Tulemme jatkossa lähemmin kuvaamaan kyseistä aluetta ja myös raportoimaan tapahtumien kehitystä seuraavalla verkkosivulla:

Nimiadressi luovutetaan Kristiinankaupungin kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle.

# Pro Sideby - Kilgrund - Skaftung -- mot kärnkraftverk

Det till stor del utlandsägda Fennovoima försöker med stadsstyrelsens goda minne lösa in ett område för etablering av ett kärnkraftverk i Kristinestad. Planerna gäller ett vidsträckt område i närheten av Rågården vid gamla strandvägen längs Bottenhavets kust, hela Norrskogen liksom hela ön Kilgrund utanför byarna Sideby och Skaftung. Detta sker utan att samtliga berörda invånare vare sig informerats eller hörts i ärendet.

Vi undertecknade känner stark oro inför vad som håller på att ske. Ett kärnkraftverk inom detta natursköna strand- och havsområde kommer att förstöra de gamla genuina byastrukturerna. Det målmedvetna, långsiktiga och kostsamma arbete som byborna lagt ned under de senaste 40 åren för att värna och utveckla denna kultur- och naturmiljö, känd långt utanför landets gränser, kommer att slås i spillror.

Vi vill erinra om de oersättliga värden som är i fara. Man kan nämna Kilen med hembygdsgården och det storslagna havslandskapet från Yttergrunds fyrholme över Domarkobban-Bastuskatan-Kilgrund-Stånggrund-Trutkobbarna, områden som är kända i hela landet. Ett kärnkraftverk skulle innebära slutet för kultur- och naturturismen i området.

Vi befarar att ett kärnkraftverk inom detta område också kommer att påverka de gynnsamma förutsättningarna för småskaliga näringar som potatis-, fisk- och växthusodling. Området kommer dessutom att bli oattraktivt och skrämmande, speciellt för byarnas barnfamiljer.

I kärnkraftzonen kommer såväl permanent- som fritidsboende att omöjliggöras. Människor tvingas överge sina hem. På lång sikt kan dessutom en etablering av ett kärnkraftverk i detta område leda till massarbetslöshet. Exemplet Lovisa avskräcker.

Vi och våra barn vill inte leva i slagskuggan av ett kärnkraftverk med den osäkerhet och oro det innebär för oöverskådlig framtid.

Vi vill värna om en långsiktig, hållbar och trygg utveckling i vår bygd enligt de koncept som utvecklats här och vädjar nu om stöd i form av namnteckningar under denna protestlista.

Vi undertecknade kräver att bolaget stoppar sina försök att exploatera Sideby-Skaftung för sina utländska ägares vinstintressen.

FENNOVOIMA GO HOME!

Vi kommer att närmare beskriva området och även avrapportera händelseutvecklingen på följande webbsida:

Namnadressen kommer att överlämnas till stadsstyrelsen och stadsfullmäktige i Kristinestad.

# Pro Sideby - Kilgrund - Skaftung -- No to a Nuclear Power station

The energy company, Fennovoima, which is to a large extent foreign controlled, is trying to secure an area for the establishment of a nuclear power station within the municipality of Kristinestad in Finland. They have started the process of doing an Environmental Impact Assessment over a large area centered around a local fish farm at a place called Rågården, the area takes in the Norrskogen forest, large areas of coastline, the island of Kilgrund and is bounded by the villages of Sideby and Skaftung.
All of the land involved is in private ownership. The project has been progressed to this point without clear information being supplied to the residents and landowners.

We, the undersigned are very concerned about what is happening. A nuclear power station on this beautiful coast would destroy the traditional structure of the villages. The determined, long term and costly work that the people of the area have done during the last 40 years in caring for and developing the environment, their culture and natural values would be smashed to pieces.

We want to remind you of the irreplaceable values that are in danger. One can mention the folk museum in Kilen and the magnificent seascapes all the way from Yttergrund, home of the second highest lighthouse in Finland, to Domarkobban-Bastuskatan-Kilgrund-Stånggrund-Trutkobbarna; these are areas that are known throughout Finland. A nuclear power station would mean the end of cultural and nature tourism in the area.

We fear that a nuclear power station would also have negative affects on small agricultural businesses such as potato and fish farms and greenhouse horticulture. The area would also become unattractive and scary especially for families with small children in the local villages.

In the immediate area around the nuclear power station people would be forced to leave their homes and forced to give up their holiday houses. In the long-term the establishment of a nuclear power station could lead to an increase in local unemployment.

We and our children do not want to live in the shadow of a nuclear power station with the insecurity and worry associated with it way into the future.

We want to preserve long term, durable and safe development in the area we call home - no matter where we live.

We are asking for support in the form of names on this online PROTEST list.

We the undersigned demand that Fennovoima ceases its attempts to exploit Sideby and Skaftung for the benefit of its corporate shareholders.

FENNOVOIMA GO HOME!

We are going to describe the area and report on current events at the web site:

The full PROTEST list will be handed to the municipal council of Kristinestad.

- Please write your first name in the field *Etunimi, your last name in the field *Sukunimi and your place of residence (home town) and country in the field *Paikkakunta. Do you allow your name to be seen on the web? Kyllä = yes, Ei = no. Finish by clicking at "Allekirjoita adressi" (sign the protest list).

Staffan Storteir, aktionsgruppen/toimintaryhmä Pro Kilgrund    Ota yhteyttä adressin tekijään