Kirkkonummen kunnan kotihoidontuen kuntalisän puolesta

Kirkkonummen kunta on tähän asti maksanut Kelan maksaman kotihoidontuen lisäksi perheille kuntalisää täydentääkseen päivähoidon palvelujärjestelmää. Perheille maksetaan kuntalisää kotona hoidettavasta lapsesta esikouluikään saakka ja esikoulun jälkeen heinäkuun loppuun asti. Kuntalisää maksetaan kotona hoidettavasta lapsesta sillä edellytyksellä, että perheen kaikki lapset hoidetaan kotona ja kuntalisän hakijana on jompikumpi vanhemmista/huoltajista. Tukea tarvitseva lapsi (lausunto) voi olla päivähoidossa, kotihoidossa olevan sisaruksen menettämättä kuntalisää. Kuntalisää maksetaan myös niille perheille, joissa kaikki lapset ovat yli 3-vuotiaita.

Tähän asti tukea on maksettu seuraavanlaisesti:

Alle 3-vuotiaille maksetaan 165eur/kk ja yli 3-vuotiaille 111eur/kk. (kunnanvaltuuston päätös 15.12.2012)

Tulevan vuoden 2014 budjettiesityksen osana on ehdotettu kunnan maksaman kotihoidontuen kuntalisän muuttuvan seuraavanlaiseksi: Alle 2 vuotiaille maksetaan 1.3.2014 alkaen 100eur/kk/perhe.  3-5 vuotiaille ei makseta 1.3.2014 alkaen, jollei ole ollut oikeutta lakisääteiseen lasten kotihoidontuen sisarkorotukseen.

Kuntalisä on vapaaehtoinen korvaus perheelle, joka hoitaa lapsensa kotona ja kunnat voivat itse asettaa sen maksamiselle ehtoja. Kirkkonummen kunnassa ehtona on kaikkien perheen päivähoitoikäisten lasten kotona hoitaminen ja vanhempi kuntalisän hakijana.

Kuntaliiton keväällä 2012 teettämän tutkimuksen mukaan kuntalisää maksavien kuntien osuus koko Suomessa on noussut. Vuonna 2008 kuntalisää maksoi 21% kunnista ja vuonna 2012 sitä maksoi 31% kunnista. Kuntaliiton selvityksen mukaan suurin osa kuntalisää maksavista kunnista ilmoitti, että lisän maksaminen on vähentänyt kunnallisten päivähoitopaikkojen kysynnän kasvua. Kotihoidontuen maksaa Kela, eli valtio. Lasten päivähoidon taas maksavat kunnat itse.

Perheiden kunnalle maksama päivähoitomaksu kattaa vain osan kunnalle kertyvistä todellisista päivähoidon kustannuksista. Lasten päivähoito maksaa kunnalle kunnasta ja laskentatavasta riippuen arviolta 1200-1300e/kk. Kun tästä summasta vähennetään vanhempien maksama perheen tuloista riippuva päivähoitomaksu 0-264e/kk,  saadaan summa joka jää kunnan maksettavaksi. Eli lasten päivähoidon kustannukset ovat kunnalle todellisuudessa n. 1000e/kk/lapsi.

Vapaaehtoinen kuntalisä on pieni summa verrattuna päivähoidon kustannuksiin. Kunnan vahvasti ilmaisema imago lapsiperheystävällisenä kuntana tarvitsee myös tekoja sanojen taakse.

Kirkkonummen naapurikunnat maksavat kuntalisää seuraavanlaisesti; Espoo-lisä alle 3-vuotiaasta 218,64 e/kk, Siuntio-lisä alle 3-vuotiaasta 136e/kk ja seuraavista lapsista 68e/kk, Vihti-lisä alle 2-vuotiaista 200e/kk.

Kirkkonummen kunnan tähän asti maksama kuntalisä on mahdollistanut monille perheille valinnan hoitaa lapsensa kotona. Monissa perheissä kotihoidossa on enemmän, kuin vain yksi lapsi. Kuntalisän radikaalisti laskiessa tai muuttuessa vain alle 2-vuotiaille maksettavaksi, joutuu moni näistä perheistä hakemaan lapsilleen päivähoitopaikkoja ja luopumaan valinnastaan hoitaa lapsensa kotona.

Me allekirjoittaneet olemme erittäin huolissamme Kirkkonummen kunnan kuntalisää koskevista säästö- ja muutosehdotuksista ja toivomme kuntalisän säilyvän nykyisellään!

Adressi on mahdollista allekirjoittaa 18.12.2013 asti, jonka jälkeen se luovutetaan Kirkkonummen kunnanvaltuuston jäsenille.