Adressi Kivenlahden kirjaston toimintojen jatkamiseksi

Kivenlahden kirjasto avattiin yli 30 vuotta sitten, 3. lokakuuta 1983. Kolmeenkymmeneen vuoteen mahtuu paljon muistoja ja tapahtumia. Lapsista on kasvanut aikuisia ja aikuisista on tullut elämänviisaita vanhuksia, kirjastoaineisto on monipuolistunut ja tekemisen kirjo laajentunut.

Espoon kirjastolautakunta käsittelee Kivenlahden sekä kahden muun (Soukka ja Haukilahti) kirjaston lakkauttamista seuraavan kerran 20. toukokuuta 2014.

Me Kivenlahden kirjaston ystävät vaadimme, että Kivenlahdessa on tulevaisuudessakin kirjastopalveluja.

Ymmärrämme hyvin tosiasian että Espoon suuralueista Espoonlahti on ainoa, jolla ei ole keskitettyä aluekirjastoa. Myös Kivenlahden asukkaat tulevat tulevaisuudessa hyötymään suurkirjastosta ja sen monipuolisesta kulttuuritarjonnasta. Haluamme kuitenkin että Kivenlahden kirjasto voisi toimia jatkossa lapsi- ja nuorisokirjastona, jossa on myös lehtilukusali.

Ala-Kivenlahdessa sijaitseva Kivenlahden kirjasto on erittäin tärkeä etenkin lapsille, nuorille, työttömille ja ikäihmisille. Sen lähellä on kaksi isoa koulua, useita päiväkoteja ja ikäihmisten palveluja. Lisäksi Ala-Kivenlahdessa on kivenlahtelaisten ja lähialueen asukkaiden terveyspalvelut.

Kivenlahdessa asuu paljon ikäihmisiä, joille kulkeminen Espoonlahden keskukseen on erittäin hankalaa. Toisaalta sinne matkustaminen maksaa ja kustannukset vähentäisivät vähävaraisten asiointia kirjastossa.

Kirjastopalveluilla estetään syrjäytymistä. Kaikkien kirjastopalvelujen siirtäminen Ala-Kivenlahdesta Espoonlahden keskukseen lisäisi eri-ikäisten syrjäytymisriskiä.

Me Kivenlahden kirjaston ystävät haluamme muistuttaa, että vuoden 2007 toukokuussa Kivenlahden kirjaston puolesta on tehty adressi, jonka on allekirjoittanut 851 asukasta. Lisäksi vuonna 2010 on tehty vetoomus Kivenlahden kirjaston toimintojen jatkamiseksi.

Emme vaadi Kivenlahden kirjastopalvelujen säilyttämistä nykyisenlaisena Espoonlahden kirjaston valmistuttua, vaadimme että Ala-Kivenlahteen jää kirjastopiste, jossa on lasten ja nuorten kirjoja, lehtilukusali, lainauspalvelut ja myös joitakin aikuisten kirjoja.

Espoossa 14. huhtikuuta 2014

Kivenlahden kirjaston ystävien puolesta

Kivenlahti-Stensvik ry:n hallitus

www.kivenlahti-stensvik.fi