Kolikkopelit pois kaupoista

Rahapelit on suuri ongelma Suomessa. Peliriippuvaisia arvioidaan olevan 25000-65000 ja määrä vain kasvaa. Suurin ongelma tässä on kuitenkin nuorisolla, jonka pelaaminen on erittäin yleistä. Rahapelien pelaaminen nuoressa iässä altistaa todistetusti peliriippuvuudelle. Ongelma näkyy erityisesti kolikkopeleissä, joita löytyy jokaisesta kaupasta ja huoltoasemalta. Koska näissä paikoissa ei ole ketään vahtimassa ikärajojen noudattamista on yleistä, että jopa 12-vuotiaat pelaavat näissä. Rahapelien ikäraja on tällä hetkellä Suomessa 15-vuotta täyttänyt, mikä on Euroopan alhaisimpia eikä varmasti vähennä peliriippuvuuksia.

Tällä hetkellä Suomessa on 17500 pelikonetta (STAKES) eli yksi pelikone 300 henkeä kohti. Tämän vuoksi niihin kohtaa joka paikassa oli matkalla bussipysäkillä tai maitoa ostamassa. Tämän lisäksi RAY on yksi näkyvimmistä mainostajista televisiossa. Miksi niiden tarvitsee olla osa arkipäiväämme? Onko siis ihme, että ihmiset pelaavat paljon, jos rahapelejä näkyy jo televisiossa ja kauppareissulla. Sen vuoksi kolikkopelit pitäisi kieltää nykyisistä kaupoista ja siirtää pelihuoneisiin, kasinoon ja baareihin (Suomessa on tällä hetkellä 1 kasino, 54 pelihuonetta ja 287 baaria, jotka tarjoaa kasinopelejä). Näissä paikoissa ikärajat on tarkasti valvottuja ja sallittu ainoastaan 18-vuotialta.

Raha-automaattiyhdistys on valtion ylläpitämä laitos, joka hoitaa mm. kasinoita ja kolikkopelejä. RAY:n toimintaan kuuluu, että se huolehtii peliongelmaisista ja niiden hoidosta. Suomen peliongelmista huolehtiminen on vielä alku tekijöissä. Tällä hetkellä suurinta osaa tästä hoitaa peluuri ja anonyymit pelurit (toimii 7 kaupungissa). Oma veljeni peliriippuvainen ja olen huomannut, että tällä hetkellä hoito ei toimi. Koska en halua, että mikään muu perhe joutuu käymään läpi samoja asioita toivon, että allekirjoitat adressini. Lähetän tämän eteenpäin kansanedustajille tammikuussa, jos tähän on tullut yli 5 tuhatta allekirjoitusta.

Teen tämän anonyyminä suojellakseni omaa identiteettiä.