Kollajan vastustajat

Pudasjärvellä äänestettiin Kollajan vesivoimalan puolesta äänin 18/17. Kollaja tuohoaa monia suojelussa olevia koskia ja muuta luontoa. Iijoki on Oulun lähettettyvillä ylivoimaisesti mukavin joki kalastaa, uhanalaisia luonnontaimeniakin siiman päässä on useamman kerran näkynyt. Harjuskantakin on hyvä, vaikkakin suurharrin löytäminen on Lapin alapuolelta aina haastavaa.

Hankkeen kannustajat jakelevat hienoja sanoja, mutta nuo suojellut kosket eivät tule Kollajaa kestämään ja samalla Iijoen luonnonvaraistaminen saa todella kovan kolauksen.

Tässä loistava kirjoitus, mihin sitä ollaan oikein ryhtymässä: http://www.sll.fi/pohjois-pohjanmaa/toiminta/kollaja

Pudasjärven kaupunki vetoaa mm. kaupungin nousevaan imagoon. Tällä lienee täysin päinvastainen vaikutus. Perhokalastuksen MM-kisat vedettiin pois Pudasjärveltä, joten pelkästään tästä taloudellinen menetys on jo hyvin merkittävä. Hyvä kumminkin, että tätä päätöstä ei purematta ole nielty ja muitakin vastavetoja vielä tulee.

Iijoen varrella on paljon asutusta sekä mökkejä. Kollajan hanke tulee romahduttamaan kaikkien näiden kiinteistöjen arvon. Vaikkei omassa tuttavapiirissä kyseisen alueen kiinteistön omistajia ole, tuntuu kohtuuttomalta, että 18 ihmistä voi tehdä tämmöisen päätöksen, joka tulee murskaamaan moninkertaisesti isomman väestön taloudellisen tulevaisuuden.

Vesivoimasta saatava hyöty on todella pieni, varsinkin verratessa sen tuomiin negatiivisiin ilmiöhin. Myös muualla Suomessa, nämä suojeltut vesistöt/kosket/luonto, on jäämässä alakynteen. Tämä tie mihin ollaan menossa, on täysin väärään suuntaan.