Kyläkoulut on säilytettävä EHDOTTOMASTI!

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kyläkoulu on paras ja turvallisin kouluvaihtoehto pienille 6-12-vuotiaille lapsille. Sen takia vastustan kyläkoulujen lakkauttamista, haluan aikanaan omatkin lapseni johonkin pieneen ja turvalliseen kyläkouluun ja laitan nimeni jokaiseen adressiin jossa vastustetaan kyläkoulun lakkauttamista, olipa kyseinen kyläkoulu sitten omassa maakunnassa tai missä tahansa muussakin maakunnassa. Kyläkoulu on turvallinen ja välittävä kasvuympäristö ja oppimisympäristö etenkin pienille lapsille eli toisinsanoen noille eskarilaisille ja alakoululaisille.

Mutta sitten kun lapsi menee yläasteelle, niin yläaste voi olla jo vähän isompikin koulu ja on ok, että yläaste on vähän kauempana kotoa ja isompi koulu jossa on enemmän oppilaita, mutta pienille lapsille kyläkoulu on paras koulu. Siellä lapset oppivat tuntemaan toisensa, kiusaamiseen puututaan nopeammin ja hyvä ja tiivis yhteishenki syntyy sinne ja esimerkiksi erilainen lapsi esim ADHD-lapsi, Asperger-lapsi tai vaikkapa henkilökohtaisella opetussuunnitelmalla yleisopetuksessa opiskeleva Down-lapsi tulee hyväksytyksi kun koulukaverit oppii hänet tuntemaan ja ymmärtämään hänen erilaisuuttaan ja on pieni porukka missä kaikki tulee tutuksi toisilleen, opettajilla on aikaa oppilaille enemmän ja myös kodin ja koulun yhteistyö sujuu paremmin, kun vanhemmat ja opettaja tulevat tutuiksi toisilleen. Kyläkoulu on turvallinen sekä tavalliselle että myös erityislapselle.

Jos päättäjät kunnissa vähänkään ovat lapsirakkaita ja välittävät lasten hyvinvoinnista, niin toivoisin, että ette lakkauttaisi niitä kyläkouluja. Olettehan te itsekin olleet joskus pieniä ja sen pohjalta kun omaa lapsuuttanne muistelette ja jos satuitte olemaan oppilaina kyläkoulussa ja jos siellä koulussa oli tosi kivaa ja jos teillä on omia pieniä lapsia kotona, niin tottakai te omillekin lapsille haluatte parasta. Toivon, että pienet koululaiset saavat jatkossakin käydä koulua turvallisessa kyläkoulussa, joka on lähellä kotia, samassa kylässä kuin missä kotikin on eikä tartte lähteä aamulla pysäkille koulutaksia tai linja-autoa odottamaan vaan voi kävellen tai pyörällä mennä kouluun. Pienille lapsille se on tärkeä asia, että koulu on lähellä kotia.

Netissä kun on näitä adresseja niin minäkin teen oman osuuteni tämän valtion lasten hyväksi siten, että osallistun adresseihin kyläkoulujen puolesta ja teen omankin adressini tästä aiheesta.

Henna Annika Makkonen    Ota yhteyttä adressin tekijään