Lapin ambulanssipalveluita ei saa huonontaa

Uuden terveydenhoitolain myötä ensihoitopalveluiden järjestämisvastuu siirtyy kunnilta sairaanhoitopiireille vuoden 2013 alusta lähtien. Lapin sairaanhoitopiiri on tehnyt alustavia suunnitelmia ensihoidon järjestämisestä, mutta varmoja päätöksiä ei ole vielä tehty. Vielä on siis lappilaisilla mahdollisuus vaikuttaa!! Alustavien suunnitelmien mukaan ambulanssipäivystyksiä tullaan huonontamaan reilusti lähes koko Lapin alueella.

Sairaanhoitopiirin päivystyssuunnitelma:

• Enontekiö yksi ambulanssi 24/7
  • Inari yksi ambulanssi 24/7 ja kevätsesonkiaikana toinen auto klo 10-22
  • Kemijärvi kaksi ambulanssia 24/7
  • Kittilä yksi ambulanssi 24/7 ja kevätsesonkiaikana toinen auto 24/7
  • Kolari yksi ambulanssi 24/7 ja kevätsesonkiaikana toinen auto 24/7
  • Muonio yksi ambulanssi 24/7
  • Pelkosenniemi ei ambulanssia
  • Pello yksi ambulanssi 24/7
  • Posio yksi ambulanssi 24/7
  • Ranua yksi ambulanssi 24/7
  • Rovaniemi kaksi ambulanssia 24/7 ja kolmas ambulanssi arkipäivisin 8-18
  • Salla yksi ambulanssi 24/7
  • Sodankylä yksi ambulanssi 24/7
  • Utsjoki yksi ambulanssi 24/7

Virka-ajan (arkipäivinä klo 8-16) ulkopuolella ei joka kunnassa ole lääkäripäivystystä, joten jokainen lääkärin hoitoa tarvitseva potilas pitää kuljettaa lähimpään päivystykseen, joka voi olla naapurikunnassa. Erikoissairaanhoitoa tarvitsevat potilaat kuljetetaan Rovaniemelle. Nämä tehtävät kestävät usein useamman tunnin, ja tuona aikana kunnassa ei ole päivystävää ambulanssia.

Joka kerta kun ambulanssi lähtee tehtävälle (poislukien Rovaniemi ja Kemijärvi) kunnassa on ambulanssityhjiö. Päällekkäisen tehtävän tullessa lähin ambulanssi on vähintäänkin lähemmäs sadan kilometrin päässä.  Monessa Lapin kunnassa toimii VPK:n ensivasteyksikkö, mutta ensivaste ei pysty korvaamaan ambulanssia. Sairaskohtauksen saaneelle siitä aiheutuva viive on usein kohtalokas, sillä ensivasteyksiköllä ei defibrillaattorin ja hapenantovälineiden lisäksi ole juuri mitään muuta elvytysvälineistöä. Lievemmin loukkaantuneellekin tästä on suurta haittaa, esim. murtumapotilaalle ambulanssin tuoman kipulääkkeen odottaminen tuntikausia on tuskallista.

Tämän adressin tavoitteena on vaikuttaa sairaanhoitopiirin päättäjiin siten, että palvelutaso saadaan pidettyä vähintäänkin nykyisellään. Nykyinenkin päivystys on lähes jokaisessa Lapin kunnassa tehtävämääriin nähden riittämätön, sillä Lapin sairaanhoitopiirin alueella päällekkäiset tehtävät ambulanssityhjiötilanteessa aiheuttavat jo nyt ongelmatilanteita ja pitkiä viiveitä keskimäärin 18 kertaa viikossa. Ambulanssien määrän vähentäminen aiheuttaisi ongelmatilanteiden moninkertaistumisen.

Jos siis haluat, että ambulanssi tulee jatkossakin nopeasti auttamaan Sinua tai läheisiäsi, allekirjoita tämä adressi.