Lapsen vieraannuttaminen rangaistavaksi

Toisen vanhemman vieraannuttaminen on lapseen kohdistuvaa pahimman laatuista henkistä väkivaltaa ja siksi erittäin vahingollista lapsen kehitykselle, koska se tapahtuu kaikkein yleensä rakkaimman ihmisen toimesta. Yleensä vieraannuttaja on oma lapsen oma äiti, isä tai isä/äitipuoli. Vieraannuttaja voi olla myös isovanhempi tai joku muu läheinen ihminen, joka on lapsen elämässä laajasti mukana.

Lapset, jotka on ”aivopesty” tai ”ohjelmoitu” ajattelemaan toista vanhempaa vastaan, kärsivät usein erilaisista oireista. Oireiden laatu vaihtelee lapsen iän mukaan ja ne voivat olla lyhyt- tai pitkäkestoisia.

Vanhemmasta vieraannuttaminen eli (Parental Alienation Syndrome), jota kutsutaan Suomessa vanhemmasta vieraannuttamisen oireyhtymäksi. PAS-oireyhtymä on kriminalisoitu monessa maassa. Näitä ovat mm. USA, Kanada, Saksa ja Australia. Suomi ei kuulu näihin sivistysmaihin, jossa vanhemmasta vieraannuttaminen on lakien vastaista ja oikeussaleissa tunnustettua. Tästä syystä vanhemmasta vieraannuttaminen ei siten ole myöskään rangaistavaa.

Sen sijaan lapsen henkinen pahoinpitely on rangaistavaa ja lakien vastaista Suomessakin. Lastensuojelun mukaan henkisellä väkivallalla on nollatoleranssi, mutta kuten me tiedämme – sillä ei ole mitään merkitystä lastensuojelussa tai oikeussaleissa.

Suomessa pitäisi saada pikaisesti lakialoite, jossa vanhemmasta vieraannuttaminen on kirjattu lakiin. Samalla saadaan sen noudattamisesta jättämiselle rangaistukset ja moni lapsi säästyisi pitkäaikaiselta raadolliselta henkiseltä väkivallalta. Ei voi olla niin, että lapsen  aivopesu tai ohjelmointi toista vanhempaa vastaan ei olisi rangaistavaa.

Linkkejä: