Lasten määräajoittaiset terveystarkastukset pakollisiksi!

Viime aikoina olemme saaneet ikäväksemme lukea uutisointeja lapsiin kohdistuvista pahoinpitelyistä, seksuaalisista hyväksikäyttötapauksista sekä heitteillejätöistä. Pieniä lapsia ja jopa vauvoja pahoinpidellään, jätetään yksin kotiin, jätetään hoidotta tai kohdellaan muutoin kelvottomasti. Tutkimustulokset viittaavat samaan suuntaan; STT-AFP-Reuters uutisointi 3.12.2008 kertoi, että ”maailman rikkaissa maissa jopa joka kymmenes lapsi joutuu pahoinpitelyn kohteeksi”. Vastaavanlaisia erittäin huolestuttavia lukuja on saatu seksuaalisten hyväksikäyttöjen osalta sekä myös lasten hoidon laiminlyöntien osalta. Tutkimukset lisäksi osoittavat, että useimmiten lasten kaltoin kohtelun tekijöinä ovat lapsen omat vanhemmat.
Kun nyt on siis kiistatta osoittautunut, että on suuri joukko vanhempia, joiden huoleksi ja vastuulle ei lapsen turvallisuutta voi täysin antaa, on yhteisön puututtava asiaan tiukemmin ja järjestelmällisemmin. Joka ikisellä lapsella on oikeus elää ja kasvaa turvassa ja vaikka ensisijainen vastuu tästä on vanhemmilla, viime kädessä vastuu on yhteiskunnalla jos vanhemmat eivät omaa osuuttaan täytä. On löydettävä keinot turvata kaikkien lasten hyvinvointi – niidenkin, joiden vanhemmat eivät lasta toimita säännöllisiin terveystarkastuksiin tai muihin paikkoihin, joissa viranomaiset kykenisivät lapsen olosuhteita tarkastelemaan.
Yllä mainituista syistä katsomme tärkeäksi, että jokainen Suomessa virallisesti asuva lapsi olisi toimitettava määräajoin terveystarkastukseen sillä uhalla, että ilman pätevää syytä tarkastuksen laiminlyönti johtaisi harkintaan lapsilisän lakkauttamisesta ja/tai huostaanottoharkintaan.
Suomessa on käytössä lastenneuvolat, jotka verkostona olisivat oiva väline seurannan järjestämiseen. Mikäli vanhemmat eivät halua viedä lastaan neuvolaan, seuranta voitaisiin toteuttaa vanhempien kustannuksella myös yksityisessä lääkärikeskuksessa, josta tiedot toimitettaisiin neuvolaan.
Me näemme, että riittävä seuranta – yhdessä valistuksen kanssa – on ainoa tie todelliseen lasten oikeuksien takaamiseen. Olkoon Suomi edelläkävijämaa lasten oikeuksien puolesta taistelijana!