Launeen kirjasto säilytettävä

LAUNEEN KIRJASTO ON SÄILYTETTÄVÄ NYKYISISSÄ TOIMITILOISSAAN

Launeen kirjastoa uhataan lopettamisella, mutta alueen asukkaille tämä on lukemisen kuolinisku.

Kirjasto on nyt jokaisen tavoitettavissa koska se on turvallisten liikenneväylien läheisyydessä, omakotialueen keskellä.

Launeen kirjaston kävijämäärä v. 2013 oli yli 46 000 ja lainauksia oli eniten Lahden lähikirjastoista, lähes 125 000. Lainamäärä kasvoi 10 % edelliseen vuoteen verrattuna ja on edelleen kasvusuunnassa. Korkea käyttöaste kertoo asiakkaiden tyytyväisyydestä nykyisiin tiloihin ja ihmisläheiseen palveluun. Kirjasto on yhteinen olohuoneemme.

Lahdessa on korkea työttömyysaste, ja kirjasto ehkäisee syrjäytymistä. Kirjastossa yhteisöllisyys toteutuu, lapsille järjestetään satutunteja, päiväkodit käyttävät lainauspalveluja, yhdistykset ja perhepäivähoitajat kokoontuvat ja järjestävät tapahtumia ja lehtisali on ahkerassa käytössä. Alueella asuu paljon lapsiperheitä ja vanhuksia joille on tärkeää että kirjasto on helposti saavutettavissa ja esteetön. Kirjasto sijaitsee viehättävässä, idyllisessä ja kulttuurihistoriallisesti merkittävässä rakennuksessa.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Launeen kirjaston toiminta saa jatkua nykyisissä tiloissa ja että henkilökohtainen palvelu säilyy. Korostamme, että jos palvelut siirtyvät kauas ei niitä ole varaa käyttää koska elämiskustannukset ovat nousseet kautta linjan.

Marja Raudanpää    Ota yhteyttä adressin tekijään