LEENA 68-HÖYRYVETURIN RATAA JATKETTAVA HYVINKÄÄN ASEMALLE SAAKKA!

ADRESSI LEENA 68-HÖYRYVETURIN RADAN JATKAMISEKSI HYVINKÄÄN RAUTATIEASEMALLE SAAKA.

Me allekirjoittaneet esitämme, että Hyvinkään kaupunki jatkaa Suomen Rautatiemuseon Leena 68-höyryveturin rataa nykyisestä n.400m:n mitasta Hyvinkään rautatieasemalle saakka. Nykyisellään raide ulottuu noin puoleenväliin Rautatiemuseon ja Hyvinkään aseman väliä.

Puitteet radan jatkamiseksi ovat jo olemassa, eivätkä vaadi ylivoimaisia kustannuksia kaupungilta. Raide mahtuisi kulkemaan Hangon radan ja Rautatienkadun kevyenliikenteen väylän välissä Siltakadun sillalle saakka. Sillan kohdalle voisi Rautatienkadun ajoradalle järjestää väistämisvelvollisuuden toiseen liikennesuuntaan. Tien liikennemäärään nähden tämä ei olisi ongelma. Raiteen päätekohta ja laituri olisi luonteva olla rautatieaseman puiston kohdalla. Laiturin voisi järjestää korotettuna kevyenliikenteen väylänä. Uutta rataa tarvittaisiin n.300m. Mikäli raide halutaan toteuttaa puupölkkyrakenteella, tulisi se toteuttaa lähivuosina.

Hyvinkään rautatieasemalle saakka jatkettuna rata linkittäisi Suomen Rautatiemuseon logistisesti pääradan varteen, mahdollistaen museon vieraiden kuljettamisen maailman mittakaavassakin ainutlaatuiselle ehyelle ja alkuperäiselle Rautatiemuseon alueelle toimivalla höyryjunalla. Radan varressa sijaitseva kulttuurihistoriallisesti arvokas puurakenteinen rautatietavaramakasiini tulisi myös säilyttää osana alueen identiteettiä ja kokonaisuutta.

Hyvinkään kaupunki on tunnettu rautatiehistoriastaan. Haluamme säilyttää alueen erityisen historian elävänä ja ehyenä kokonaisuutena jälkipolville. Suomen Rautatiemuseo on kaupungille kiistaton matkailukohde vuosittaisella noin 25 000 henkilön kävijämäärällään. Huomionarvoista on, että useat vierailijat haluavat kokea matkustuselämyksen aidon höyryveturin vetämässä junassa, ja monet ulkomaalaiset vierailijat mm. Englannista, Saksasta ja Hollannista saapuvat museolle nimenomaan Leena 68-veturin vuoksi. Leena 68 on maailman mittakaavassa sarjansa ainoa jäljellejäänyt veturi, joka on lisäksi ajokuntinen. Raide Suomen Rautatiemuseolta Hyvinkään asemalle avaisi Leena 68-veturin lisäksi myös muita kaupunkia ja museota elävöittäviä liikennemahdollisuuksia.

Adressi luovutetaan Hyvinkään kaupungille vuoden 2015 lopussa.