Turun nuorisoleirialueet lemmikkivapaiksi

Turun kaupungin nuorisotoimella on kolme nuorisoleirialuetta Turun lähikunnissa (Sauvossa Ahtela, Taivassalossa Tippsund ja Rymättylässä Vienola). Leirialueita voi vuokrata yhdistykset, kaupungit, kunnat sekä yksityiset henkilöt.

Turun kaupungin nuorisotoimen nuorisoleirialueiden käyttösäännön lisäohjeet kieltävät lemmikkieläinten tuomisen nuorisoleirialueelle.

Sauvossa sekä Taivassalossa voisi olla merkittynä yksi (tai kaksi) lemmikkimökkiä erikseen ja Vienola kokonaisuudessaan.

Tiedämme, että lisäohjetta eivät kaikki käyttäjät noudata vaan alueilla on pidetty mm. koiria. Kun asia olisi säännöissä sallittu ei syntyisi vaaratilanteita mm. allergiasta kärsivien kanssa vaan tällöin henkilöt voivat itse ratkaista alueelle tulemisen mahdolliset riskit. Kuitenkin aina lemmikin omistajat tuovat vaatteissaan esim. koirasta hilsettä sekä karvoja mukanaan. Ei siltä pysty välttymään.

Turun alueella toimii monia eri lemmikkiyhdistyksiä, jotka mielellään käyttäisivät alueita koulutukseen sekä virkistäytymiseen. Samoin yksityiset henkilöt vuokraisivat aluetta helpommin, jos lemmikin voisi ottaa mukaan. Myös useilla järjestöillä on ohjaajina/keittäjinä henkilöitä, joiden on vaikea saada koiriaan hoitoon leirin ajaksi, mikä osaltaan on voinut estää jopa leirien järjestämisen. Ja näin nuorisoleirialueiden käyttö lisääntyisi.

Sääntöjen mukaan siivous kuuluu varaajalle. Lemmikin omistajilla on velvollisuus kerätä ulosteet pois ja toimittaa ne roska-astiaan.

Me allekirjoittaneet pyydämmekin, että nuorisolautakunta ottaisi uudelleen käsittelyyn lemmikkieläinten tuomisen alueelle. Ja myöntäisi luvan lemmikkieläimille.