Lielahden koulun myyntipäätöksen ottaminen uudestaan käsittelyyn

Kyläkoulu ei ole mikä tahansa rakennus. Jokaisella kyläläisellä on kouluun oma suhde, tunneside. Koulu on kyläyhteisön yhteinen tila. Syrjäseudulla koulun yhteisöllinen merkitys korostuu entisestään. Se on usein ainoa kokoontumistila aikuisille ja virikkeiden tuottaja lapsille ja nuorille. Siksi ei ole yhdentekevää kenelle kyläkoulu myydään. Parhaimmassa tapauksessa koulun uusi omistaja ymmärtää kyläkoulun yhteisöllisen merkityksen ja toiminnallaan ja visioillaan rikastaa paikkallisyhteisön elämää ja toimintaedellytyksiä. Paikallisyhteisön on elettävä myyntipäätöksen seurausten kanssa ja siksi kyläläisten mielipidettä on ensiarvoisen tärkeä kuulla myyntipäätöstä tehtäessä. Koulun muuttaminen yksityiskäyttöön on aina kyläläisille menetys, yksi suljettu ovi lisää. Miksi kulttuurista, arvoista ja kotiseudun kehittämisen kokonaistaloudellisista hyödyistä ei voida keskustella Länsi-Turunmaan kiinteistöjen myynnin yhteydessä?

Me allekirjoittaneet vaadimme ympäristölautakuntaa ottamaan Lielahden koulun myyntiä koskevan asian uudelleen käsittelyyn ja arvioimaan ostotarjoukset uudestaan kokonaistaloudellisesta lähtökohdasta sekä ottamaan päätöksessään huomioon koulun tulevan käyttötarkoituksen, kunnostukseen sitoutumisen ja kyläyhdistyksen mielipiteen.