Liftarivauvan lastensuojeluadressi

Me allekirjoittaneet vaadimme liftarivauva Jyly Metsäjätin ja hänen äitinsä kohtelun laillisuuden ja asiallisuuden tutkimista.

Poliisi kävi käsiksi äitiin ja vauvaan 1.7.2009 Loimaalla epäselvin perustein. Vauva sijoitettiin välittömästi oudon lastensuojeluilmoituksen perusteella pois äidiltä. Sijoitus tehtiin ankarimmalla tavalla niin ettei äiti saanut sijoituksen aikana tavata vauvaa.

Lisätietoja tapauksesta:

Lisäksi vaadimme lastensuojelutoimien kohteeksi joutuneiden perheiden oikeusturvan parantamista. Lastensuojelutyöntekijöiden papereissa perättömät asiat, kuten epäasialliset lastensuojeluilmoitukset, elävät usein omaa elämäänsä. Niiden perusteella tehdään raskaita toimenpiteitä, mm. huostaanottoja ja tapaamisten rajoittamista.

Esitämme, että perustetaan oikaisuelimiä, joihin perheet voivat viedä heitä koskevia asiakirjoja tarkastettaviksi ja nopeasti oikaistaviksi jos katsovat ne virheellisiksi tai epäasiallisiksi. Lastensuojelupäätökset ovat voimakkainta vallankäyttöä perhettä kohtaan, siksi niiden pitää perustua tosiasioihin.

Johanna Metsäjätti    Ota yhteyttä adressin tekijään