Liikennevalot Melaniementielle

*****************

Päivitys 31.7.2014:

Allekirjoitukset ja aloite toimitettiin Vaasan kaupungille syksynä 2013. Liikennevaloja ei saatu, mutta tällä viikolla (31/2014) rakennettiin uusi suuri saareke Melaniementielle pienten ja isojenkin kulkijoiden turvaksi. Kiitos kaikille allekirjoittaneille ja eritoten Vaasan kaupungille!

**************************

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Melaniementielle Vaasaan asennetaan liikennevalot jalankulkijoille. Vetoamme erittäin voimakkaasti lasten - heidän leikkiympäristön sekä koulumatkaan turvallisuuteen.

Ehdotamme liikennevaloja Melaniementielle Kaarnatien ja Pihkatien väliselle osuudelle kohtaan, jossa on Melaniementien ylittävä suojatie.

Itä-Melaniemen puolelta Melaniementietä ylitettäessä, pyörätie on alamäessä mutkaisessa notkelmassa ja sen vuoksi esimerkiksi pienet lapset eivät näy tarpeeksi hyvin autoilijoille. Huonosta näkyvyydestä johtuen myöskään jalankulkijat eivät näe notkelmasta riittävän hyvin liikennettä.

Lapsia kulkee Länsi-Melaniemeltä Vanhan Vaasan kouluun ja tällöin heidän on ylitettävä Melaniementie. Tänä vuonna (2013) useampi lapsi lähetetään Länsi-Melaniemeltä Vanhan Vaasan kouluun. Melaniementien ylitys on vaarallinen jo aikuisellekin valoisaan aikaan, saatikka yksin kulkevalle lapselle syyspimeällä.

Melaniemen kaksi leikkipuistoa, liikuntakenttä, luistelurata sekä pulkkamäki sijaitsevat kaikki Itä-Melaniemen puolella. Myös lasten ystäväpiirit ovat muodostuneet siten, että kavereita asuu sekä Itä- että Länsi-Melaniemellä ja Melaniementietä on tällöinkin ylitettävä.

Melaniementien pituus ABB:ltä Lidl’lle on yhteensä 1,6 kilometriä ja koko matkalla ei ole ainuttakaan hidastetta. Ajonopeudet nousevat tällä tieosuudella välillä huomattavan suuriksi ja henkilöautot ohittavat usein toisiaan kovaa ajaen. Tiellä on myös paljon paikallis- ja raskasliikennettä.

Toivomme lisäksi, että Itä-Melaniemeltä Vanhaan Vaasaan Pappilanmäen kautta kulkevaa kevyenliikenteen väylää tullaan talviaikana auraamaan ja huoltamaan enemmän sekä valaistusta ja yleistä kulkuturvallisuutta parannetaan.

Esitys tullaan  toimittamaan Vaasan kaupungin tekniselle lautakunnalle kevään 2013 aikana.

Mikäli liikennevaloja ei saada, toivomme edes korotettua hidastetta.

***********************

Tässä on vaasalaisia.infon juttu tästä adressista sekä alimmaisessa linkissä on tekemämme video aiheesta.

Käythän lukemassa ja katsomassa!