Loppu Alkon monopolille

Suomen Päivittäistavarakauppa ry pyytää EU:n komissiota selvittämään Alkon monopolin oikeutusta.

Suomen Päivittäistavarakauppa ry (www.pty.fi) julkaisi 11.7. 2006 tiedotteen, jonka mukaan se on lähestynyt EU:n komission kilpailukomissaaria Neelie Kroesia ja komission puheenjohtajaa José Manuel Barrosoa kirjeitse pyytääkseen selvitystä Alkon monopolin oikeutukseen. Päivittäistavarakauppa epäilee vuosien kirjeenvaihdon jälkeen, ettei alkoholimonopoli mahdollisesti enää ole kansanterveydellisesti välttämätön eikä noudata toteutuksessaan EU:n kilpailu- ja sisämarkkinalainsäädäntöä, kuten vuonna 1995 EU:n komissio ehdoksi asetti.
Päivittäistavarakauppa ry:n tiedote löytyy myös allaolevasta linkistä:

Päivittäistavarakauppa ry ottaa esille myös valtion kaksoisroolin maahantuojana ja jakelijana Alkon yhteydessä, sekä valmistajana, markkinointi- ja vientiyrityksenä Altian kautta. Päivittäistavarakauppa ry näkee tämän ristiriitana EU:n lainsäädännön kanssa. Osoituksena valtion kaksoisroolin vaikutuksesta yhdistys pitää alkoholijuomien verotuksen alennusten painottamista 1.3.2004 Altian valmistamiin ja Alkon myymiin väkeviin viinoihin.

Nyt on tullut aika lopettaa Alkon monopoli Suomessa. Paitsi että holhoukselle ei ole enää mitään oikeutusta, on uskomatonta, että alan kaupankäyntiä voidaan rajoittaa tällä tavalla. Tänä vuonna tehdyn tutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista haluaisi ostaa viininsä päivittäistavarakaupoista. Kyseessä on selkeä viesti päättäjille. (Tutkimus: http://www.pty.fi/tiedotteet2/alkoholi_mielipiteet.htm)