Luomubroileria koko maahan tuoreena tai pakastettuna

On korkea aika saada kotimaista luomubroileria kauppoihin. Luomubroilerin kasvatusta kokeiltiin kymmenisen vuotta sitten. Menekin vähäisyys johtui siitä, että viimeinen käyttöpäivä oli perjantai. Viikonlopun ruokaa tuskin kukaan alkaa valmistaa perjantai-iltana. Kielteistä asennetta luomubroilerin tuotantoon on perusteltu myös hiilijalanjäljellä sekä petojen ja tartuntatautien vaaralla. Ruotsissa on jo kauan ollut kymmeniä tiloja, jotka kasvattavat luomubroileria. Siellä on siis onnistuttu luomaan turvalliset kasvatusolosuhteet. Jopa niin hyvät, että suomalainen elintarviketeollisuus on valmis tuomaan luomubroileria Ruotsista. Kasvissyöjiä emme kaikki voi tai halua olla. Mitä hintaan tulee, on luonnollista, että luomutuotanto vaatii enemmän resursseja, mutta ne koituvat eläinten hyvinvoinnin parhaaksi. Vastuullinen kuluttaja on valmis maksamaan hieman enemmän luomusta tietäessään, että eläimillä on miellyttävämpi elämä. Sivistysvaltiossa kuluttajilla olisi oltava tämä vaihtoehto. Luomumunia munivat kanat ovat myös luomua. Muninnan loputtua myös ne tulisi saattaa pakastettuna kuluttajan ulottuville.
Ruotsin ekobroilereista lisää sivulla http://www.bosarpkyckling.se/

Eettistä broilerintuotantoa    Ota yhteyttä adressin tekijään