Täydentävien hoitomuotojen ja luonnonmukaisen itsehoidon puolesta

Täydentävien hoitomuotojen ja luonnonmukaisen itsehoidon suosio on kasvanut kuluttajien keskuudessa Suomessa useiden vuosikymmenien ajan.
Koulutettuja luontaisterapeutteja on Suomessa satoja ja yhä useampi kuluttaja käyttää ravintolisiä ja muita luontaistuotteita omaehtoisessa terveydenhoidossaan.

Lisäksi valistuneet lääkärit ja lääkäriasemat suosivat täydentäviä hoitomuotoja lääkehoidon tukihoidoiksi tavoitteena yleiskunnon ja immuniteetin nostaminen.

Varsinkin syksyn 06 aikana käytiin julkisuudessa valitettavaa keskustelua täydentävien hoitojen saannin rajoittamisesta ja itsehoidon tiukemmasta viranomaisvalvonnasta lainsäädännön keinoin. Täydentäviä hoitomuotoja suosivia lääkäreitä ja muita terveydenalan tahoja on pyritty myös leimaamaan.

Samaan aikaan muissa Euroopan maissa vapaassa myynnissä on perinteisiä rohdosvalmisteita, joiden pitoa Suomen luontaistuotekauppojen valikoimissa on viranomaisten toimesta estetty Suomessa. Monia tehokkaita ja turvallisia luontaisvalmisteita on mielestämme väärin perustein vedetty pois kuluttajien itsehoidon ulottuvilta.

Haluatko Sinä, että Sinulla on tasapuolisesti käytettävissäsi lääketieteen rinnalla muita vaihtoehtoja itsesi hoitamisessa? Merkitse numeroin (1,2,3) alla olevat haluamasi vaihtoehdot kenttään numero 4. Eduskunta vaihtui ja uusia tuulia odotellessa nimien keräys jatkuu.

Haluan seuraavien palveluiden olevan käytettävissäni omassa ja perheeni hoidossa (ja merkitsen haluamani vaihtoehdot kenttään numero 4.) Voit merkitä kaikki, jos niin haluat:

1. Ravintolisät ja kasvirohdosvalmisteet
2. Luontaisterapiat ja luontaishoidot
3. Täydentäviä hoitoja tarjoavien lääkäreiden ja -lääkäriasemien palvelut
-------------------------------------------------

4. Saako Sinuun olla yhteydessä myöhemmin sähköpostitse mahdollisen yhteisrintaman aikaansaamiseksi "Täydentävien hoitomuotojen ja luonnonmukaisen itsehoidon puolesta"? Jos, niin ole hyvä ja merkitse sähköpostiosoitteesi kenttään nro 5. Huom! Sähköpostiosoitteesi ei näy netissä, vaikka sallisitkin nimesi, valitsemiesi vaihtoehtojen ja mahdollisen viestisi näkymisen siellä.

Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry,
Mika Rönkkö tj, www.terveystuotekauppa.fi

Luonnonlääketieteen Keskusliitto LKL ry,
Anitta Kouvo-Sillanpää pj, www.lkl.fi

Tämä adressi on luovutettu Sosiaali- ja terveysministeriössä peruspalveluministeri Paula Risikolle 29.11.2007.
Kiitos kaikille adressiin osallistuneille!

Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry ja Luonnonlääketieteen Keskusliitto LKL ry    Ota yhteyttä adressin tekijään