LUONTOKOULU ILVES VAKINAISTETTAVA HÄMEENLINNASSA

Luontokoulu Ilves on toiminut Hämeenlinnan seudulla 10 vuotta. Toimintaan on osallistunut vuosittain tuhansia lapsia, nuoria ja aikuisia. Päiväkoti- ja oppilasryhmien opetuksen lisäksi Luontokoulu Ilves järjestää monenlaista
täydennyskoulutusta päivähoidon henkilöstölle ja opettajille, mm. metsämörriohjaajakoulutuksia ja veso-päiviä, luontoretkiä, lainaa retkeily- ja tutkimusvälineistöä, valmistaa opetusmateriaalia ja tarjoaa harjoittelupaikkoja alan opiskelijoille. Luontokoulu Ilves sai ensimmäisenä suomalaisena luontokouluna oppilaitoksen ympäristösertifikaatin maaliskuussa 2008.

Luontokoulun ohjelmien suunnittelua ja toteutusta on rahoitettu kuntien ja valtion rahoituksella sekä myyntituloilla. Kaksi viime vuotta rahoituksesta on pääosin vastannut Hämeenlinnan kaupunki.

Hämeenlinnan koulutus- ja kulttuurilautakunta päätti 12.5.2008 kokouksessaan vastoin opetusjohtajan esitystä ja varhaiskasvatuspalveluiden johtajan lausuntoa, että Luontokoulu Ilveksen toiminta lopetetaan.

Me allekirjoittaneet vetoamme Hämeenlinnan päättäjiin, jotta kaupunki vakinaistaisi Luontokoulu Ilveksen toiminnan turvaamalla sen rahoituksen.

Kirjoita nimesi adressiin luontokoulun vakiinnuttamisen puolesta ja vaikutat siihen, että Luontokoulun Ilves voi jatkossakin tarjota uuden Hämeenlinnan suurkunnan lapsille ja nuorille merkittäviä oppimiskokemuksia luonnossa ja tukea ammattikasvattajia heidän ympäristökasvatustyössään. Ympäristökasvatuksen merkitys on yhä korostuneempi nykytilanteessa, jossa ilmastonmuutos vaikuttaa jo meihin suomalaisiinkin.

Mari Parikka-Nihti    Ota yhteyttä adressin tekijään