Lyökki suljettu, luotsiasema aidattu! Tie kansallispuistoon lakkautettu tarpeettomana

Mikäli olet joskus käynyt Uudenkaupungin Lyökissä tai aikonut tulevaisuudessa käydä siellä, niin tämä adressi on juuri sinulle! Ilman sinua muutkaan eivät koskaan pääse sinne ihailemaan kaunista saaristoamme ja vanhan luotsiaseman upeaa seutua.

Valtio myi vuonna 2013 Lyökin luotsiaseman yksityiselle ja jätti tarkoituksella myymättä aseman vierellä olevat liitännäisalueet, joista ihmiset ovat päässeet kulkemaan saaristoon ja muutenkin virkistäytymään aseman maisemissa. Alue kuuluu museoviraston valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen suojeluohjelmaan ja nyt sen kulttuurihistoriallinen merkitys kulkureittinä on lopetettu! Nykyinen omistaja on onnistunut ELY-keskuksen avustamana lakkauttamaan nämä tärkeät kulkureitit "tarpeettomina" kysymättä käyttäjiltä asiasta mitään.

Valtio myi siis liitännäisalueet vuonna 2015 yksityiselle, joka sitten sulki reitit aidalla jättäen ihmiset ilman kulkuoikeutta kansallispuistoon ja mökeilleen. Antamalla nimesi adressiin varmistat kulkuoikeuden kaikille ihmisille, jotka haluavat tulevaisuudessakin ihailla Lyökin seudun upeita maisemia ja kulkea kansallispuistoon!

Saaristolaiset, sukeltajat, melojat, surffarit, kalastajat, luontokuvaajat etc. Ihmiset ovat jopa menettäneet tulojaan tämän toimenpiteen johdosta ja ympärivuotinen asuminen alueella on myös estetty. Teidän oikeuksianne on rikottu. Jokainen nimi on tärkeä, jokainen teistä voi nyt ratkaista tämän tilanteen.