Helpotusta Diabeetikon omahoitoon

Me, kaikenlaiset diabeetikot (siis ykköset ja kakkoset,sekä omaiset, läheiset, ystävät ja ne tahot, jotka tahtovat meitä tukea) vaadimme riittäviä määriä verensokerin mittaukseen tarkoitettuja mittausliuskoja parempaan omahoitoon

Mittausliuska on verensokerimittariin laitettava kertakäyttöinen anturi, jonka avulla saadaan mitattua yhden verinäytteen veren sokeripitoisuus. Jokaista mittaus kertaa varten tarvitaan siis yksi liuska. Mittauskertoja tarvitaan tilanteesta riippuen 1 - 15 vuorokaudessa..

Omat mittaukset ovat ainoa tapa seurata ruokavalion, liikunnan ja lääkkeiden vaikutusta verensokeri tasoihin. Kurissa pidetyt sokeri arvot ovat tehokkain keino estää diabetekseen liittyviä lisäsairauksia.

Ihmettelemme nykyistä liuskojen pihtaamista. Tämän täytyy johtua tietämättömyydestä, koska eihän liuskojen määrää rajoittamalla säästetä rahaa vaan päinvastoin lisätään muita kustannuksia.

Verensokerin mittaus-liukoja ei voi käyttää väärin, niitä ei voi syödä tai muuten nauttia, niille ei ole markkinoita, joille niitä voisi myydä.

Vetoamme eduskuntaan, kuntien päättäjiin ja sairaanhoidon päättäjiin:

Antakaa diabeetikoille mahdollisuus hoitaa itseään mahdollisimman hyvin. Jakakaa verensokerinmittausliuskoja kunkin tarpeen mukaan ilman keinotekoisia kpl/tyyppi rajoituksia.

Viittaamme Diabetesliiton sivuilta löytyvään tekstiin:

Diabeetikon tulee saada riittävä ohjaus verensokerin omaseurantaan, jotta hän pystyy mittaamaan verensokerinsa luotettavasti, ymmärtää tulosten merkityksen ja osaa tarvittaessa säädellä hoitoaan tulosten mukaan.

Omahoitovälineiden osuus diabeteksen hoidon kokonaiskustannuksista on noin 2–2,5 prosenttia. Jos diabeetikko mittaa verensokerinsa neljä kertaa päivässä, se maksaa vuodessa noin 730 euroa (kun yhden liuskan hinnaksi on laskettu 0,50 euroa/testiliuska). Tämä sijoitus diabeetikon hoitotasapainon ylläpitoon ja hoidon turvallisuuteen tulee moninkertaisesti takaisin sairaalahoidon ja poliklinikkakäyntien vähenemisenä. Omaseurantaa aktiivisesti hyödyntävät ja sen kautta hyvässä hoitotasapainossa olevat diabeetikot käyvät harvemmin lääkärin tai hoitajan vastaanotolla ja tarvitsevat vähemmän kallista vuodeosastohoitoa kuin huonossa hoitotasapainossa olevat. Yksi hoitopäivä maksaa sairaalasta riippuen 1 000–2 000 euroa, eli jo päivän sairaalahoito maksaa enemmän kuin vuoden verensokeriliuskat.
FinOHTAn tutkimusraportti (24/2005) osoittaa, että verensokerin omaseuranta tukee hyvin diabeteksen hoitoa.
Korkeimman hallinto-oikeuden päätösten mukaan verensokerin omaseuranta on osa lääkärin antamaa tai valvomaa hoitoa. Verensokerin mittauksessa tarvittavia välineitä tulee saada diabetestyypistä riippumatta maksutta lääkärin arvioima, kunkin diabeetikon yksilöllisesti tarvitsema määrä. Päätös hoitovälineiden määrästä tulee tehdä hoidollisin perustein, eikä hallinnon tekemillä jakeluohjeilla. (KHO 10.4.2002 832 2539/3/01 , KHO 17.9.2001 2225 2345/1/00, KHO 10.7.2001 1621 1/1/99). Sosiaali- ja terveysministeriön suositus 94/59/98 ja Kuntaliiton yleiskirje 3/80/99 ohjeistaa kunnat toimimaan KHO:n päätösten mukaisella tavalla.
Mittausliuskojen saatavuus on keskeistä diabeteksen tehokkaassa omahoidossa.

Tämä koskee niin ykkös- kuin kakkostyypin diabetestä sairastavia..