Vaadimme anteeksipyyntöä McDonald'silta, joka käyttää halal-teurastettua kanaa ilman tietämystämme j

Pikaruokaketju McDonald’s käyttää Suomessa ja muissa Pohjoismaissa kananlihaa, joka on tuotettu teurastamalla kanoja islaminuskoon kuuluvan halal-teurastuksen mukaisesti. Teurastus suoritetaan tainnuttamalla kana ja vuodattamalla se kuiviin katkaisemalla kaulavaltimo samalla suunnaten nokka kohti Mekkaa. Teurastusta seuraa muslimi, joka lausuu rukouksen teurastuksen aluksi ja aina kun prosessi keskeytyy.

Lisätietoa aiheesta Suomen Kuvalehden artikkelista:

Meitä allekirjoittaneita loukkaa se, ettei meille ole kerrottu, että kaikissa Suomen McDonald’s -pikaruokaketjun ravintoloissa käytetty kana on teurastettu erään uskonnollisen rituaalin mukaisesti, jota voi pitää sekä kyseenalaisena elämänkatsomuksellisena kannanottona että tarpeettoman epäinhimillisenä teurastustapana. Sen, että tietämättämme joudumme syömään halal-teurastettua lihaa, voi katsoa loukkaavan ateistien riippumattomuutta, agnostikkojen valinnanvapautta sekä kristittyjen omantunnonvapautta.

Kristittyjen sallitaan Raamatun mukaan noudattaa omaatuntoaan epäjumalille uhratun lihan syömisen suhteen. Uskonyhteisön jäseniä kehotetaan myös kunnioittamaan uskonveljiensä ja -sisartensa vakaumusta ja pidättymään epäjumalille uhratusta lihasta mikäli tällaisen lihan syöminen saattaisi vaivata jotakuta vaikkapa samassa seurueessa ruokailevaa. (1. Kor. 8., Room. 14.)

Vaadimme, että McDonald’s pikaruokaketju kunnioittaa tästä lähtien asiakkaidensa oikeutta tietää odotuksista poikkeavista menetelmistä ruoan tuottamisessa. Vaadimme myös julkista anteeksipyyntöä McDonald’s pikaruokaketjulta syystä, että se on piittaamattomuuttaan loukannut meistä monien tunteita, joille halal-teurastetun lihan syöminen on paljastunut ikävänä yllätyksenä.

----------Tuoreet Kannanotot aiheeseen----------

18.6. Kanan teurastustavasta virtaa palautetta McDonald'siin http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1701332