YLEn mediamaksu

Tv-maksun tilalle ehdotetaan mediamaksua

Mediamaksu, 175 euroa, olisi sama kaikille kotitalouksille. Esitys on vasta ehdotus, mutta asiantuntijoiden mielestä sen hyväksyminen on jo varmaa. Saman suurinen maksu, käytännössä vero olisi erittäin epätasa-arvoinen.

Kuten Mika Lintilä ihan itse MTV3:n uutisissa totesi "Maksaahan Pihtiputaan mummo saman summan kuin miljönääri Kauniaista", on tämä maksu erittäin väärin esim. juuri eläkeläisille ja opiskelijoille sekä varsinkin työttömille, joilla tulot voivat olla muutamia satoja eroja kuussa. Mediamaksu tarkottaisi vajaan 15 euron lisämaksua näidenkin ihmisten kuukausittaisiin menoihin.

"Työryhmä perustelee mediamaksua muun muassa sillä, että Ylen julkinen palvelu tavoittaa käytännössä kaikki suomalaiset, ja että palveluita tuotetaan tv:n lisäksi radioon, verkkoon ja mobiililaitteilla vastaanotettavaksi."

Toiseksi jos ei omista esimerkiksi televisiota tuntuu varmasti hyvin härskiltä maksaa 15 euroa kuussa YLEn internetiin ja mobiiliin tuottamasta sisällöstä. Varsinkin jos näitä palveluita ei ihminen käytä. Melkein sama asiahan olisi, jotta kaikilta ihmisiltä, autottomiltakin, perittäisiin autoveroa.

Lisäksi on sataprosenttisen varmaa, että tämä mediamaksu tulee tulevaisuudessa nousemaan raketin lailla vuosittain. Tästä hyvänä esimerkkinä juurikin TV-luvan jokavuotinen hinnankorotus.

Raivostuttavaa on myös, kun julkisuuteen vuoti ensimmäisiä tietoja asiasta puhuttiin YLE-verona. Lintilä kommentoi, että julkisuudessa olevan tieto on väärin eikä työryhmän esitys. Mielestäni mediamaksussa on juurikin kyse YLE-verosta.

Mediamaksu sellaisenaan on erittäin huonosti toteutettu sekä varsinkin hyvin epätasa-arvoinen ihmisiä kohtaan. Ratkaisu olisi joko koko maksun poistaminen tai sitten maksun muuttaminen progressiiviseksi.

Santeri K. Kuisma    Ota yhteyttä adressin tekijään