Metsäntutkimuslaitoksen Ruotsinkylän metsien puolesta

Metsäntutkimuslaitoksen Tuusulan Ruotsinkylässä sijaitseva tutkimusasema on perustettu 1923. Alueella on suoritettu merkittävää metsäntutkimusta, osa tutkimuksista tarvitsee vielä 200 vuotta lisäaikaa. Kariketutkimuksen avulla on saatu tietoa esim. raskasmetallien pitoisuuksista eri aikakausina. Viimeaikoina on alettu ymmärtää ilmastonmuutoksen merkkien näkyminen tutkimustuloksissa.

Alueella on yli 100 puulajia ja yli 20 kilometriä myös virkistyskäyttöön erinomaisesti soveltuvia tutkimusreittejä. Etenkin koululaisryhmille alue on lähellä Helsinkiä olevana merkittävä tiedon lähde. On aivan eri asia nähdä omin silmin miltä Douglaskuusi, Vuorihemlokki tai Sahalininpihta näyttää, kuin katsella kuvia kirjoista.

Ja mitä merkitseekään koko kansantalouden kannalta se, että ihmiset pääsevät vain kävelemään metsään. Se on voimaannuttava kokemus kelle tahansa. Kannattaa kokeilla vaikka tutustumalla paikan päällä Ruotsinkylän tutkimusmetsiin.

Uhkana tällä hetkellä on, että valtio myy alueen rakennuskäyttöön pääkaupunkiseudun väestön kasvaessa.

Me allekirjoittaneet vetoamme Metlan Ruotsinkylän alueen säilyttämisen puolesta.