Elintarvikepakkauksista tulevan muoviroskan kierrätysvastuu kaupoille!

Siis tarkoituksena olisi saada tähän adressiin nimiä, jotta voitaisiin edes hieman
vaikuttaa ympäristön kuormittamisen vähentämiseen. Ihmiset kierrättävät, mutta mihin unohtuu/mitä tehdä kaikille muoviputeleille ja muulle muovisälälle mitä sieltä kilokaupalla tulee, ja kuitenkin olisi täysin hyödynnettävissä uusien muovipakkausten tuottamisessa, ja ellei siinä, niin energianteollisuudessa, "niin arvokkaana energiajakeena". Esim. hok-elanto mainostaa niin ympäristöystävällisyyttään, mutta on taidettu unohtaa mielestäni yksi suurimmista jätevuorta kuormittavista asioista, tuo muoviroska.
Tietysti joillakin on mahdollista heittää nuo muoviroskat energiajae-astiaan, mutta kaikilla ei ole. Eikä sekään ole mikään paras ratkaisu. Jos kauppoihin saataisiin kierrätyspisteiden yhteyteen muoviputeleiden keräyspiste tai edes aluksi energiajae-astiat, luontoa voitaisiin säästää todella isolta rasitukselta, ja muovintuotantokaan ei rasittaisi luontoa, kun se voitaisiin kierrättää, ei kun siis nimiä kehiin.
Paras/varmasti helpoinkin, ja luonnon kannalta edullisin, ja kestävä ratkaisu olisi siis järjestää muovipöniköille samanlainen kierrätysjärjestelmä kuin palautuspulloille, eikä varmasti olisi mahdotonta järjestää sitä jopa samoihin laitteisiin, koska samaahan muovia se on kuin ne muovipullotkin ja näinollen aivan yhtä helposti hyödynnettävissä. Kun tähän asiaan käytettäisiin hieman rahaa ja aikaa niin säästettäisiin paljon luontoa, rahaa ja vaivaakin. Ja se olisi kestävää kehitystä.
Pointtina siinä että muovin kierrätysvastuu siirrettäisiin kaupoille on se, että kun kaupat joutuisivat vastaamaan tästä jäteongelmasta, tulisi tästä myös erittäin tehokas kannustin muovin käytön vähentämiseen pakkausmateriaalina, ja ainakin että se saataisiin kierrätyskäyttöön, ettei tarvitsisi harjoittaa niin valtavasti tätä kestämätöntä kertakäyttötaloutta.
Kun adressissa alkaa olla sopivasti nimiä toimitan listan suurimmille kauppaketjuille ja eduskuntaan.