Mikkeliin ei pidä rakentaa toriparkkia.

Lainaan aluksi kuntalain 30§ ja 31§ pykäliä.

"Kunnallinen kansanäänestys
Kuntalain 30 §:n mukaan valtuusto voi päättää, että kunnalle kuuluvasta asiasta toimitetaan kansanäänestys. Kansanäänestys on neuvoa-antava eikä sillä ole sitovaa vaikutusta. Kansanäänestyksiä on kunnissa järjestetty muun muassa kuntaliitoksista.

Myös kuntalaiset voivat tehdä aloitteen kunnallisesta kansanäänestyksestä. Kuntalain 31 §:n mukaan kansanäänestysaloitteen taakse vaaditaan vähintään viisi prosenttia äänioikeutetuista kunnan asukkaista. Valtuuston on viipymättä päätettävä, toimitetaanko aloitteessa tarkoitettu kansanäänestys.

Kansanäänestys voidaan toimittaa koko kuntaa tai jotakin kunnan osa-aluetta koskevana. Kansanäänestyksen järjestelyt vastaavat kunnallisvaaleja.

Kunnallisen kansanäänestyksen sijasta kunta voi järjestää myös mielipidetiedusteluja, jotka ovat järjestelyiltään kevyempiä.

* Kuntalaki 30 § kunnallinen kansanäänestys
* Kuntalaki 31 § kansanäänestysaloite "

Mikkelissä tämä tarkoittaa sitä, että meille kuntalaisille kuuluu päättää sellaisesta asiasta, kuin torin käyttämisestä pysäköintitilana. On jo olemassa kokemuksia kuinka huonosti torin alle rakennetut pysäköintitilat palvelevat torin käyttäjiä, eli tavallisia kansalaisia. Esimerkkinä Kuopio ja Turku. Turussa asia ollaan onneksi saattamassa kansanäänestykseen.

Maakunnan kuuluisin tori Kuopiossa on näivettynyt suurten liikekiinteistöjen ja kauppaketjujen maanalaiseksi pysäköintitilaksi, torilla ei enää tapahdu mitään. Mikkelin tori on ollut suomen suosituin ja vilkkain tori, tähän saakka. Nyt sen vetovoimaa ollaan kaatamassa markettien pysäköintihalliksi.

Kaikissa kaupungeissa on kauppahalli oleellinen osa kaupunkikulttuuria. Siellä tapaavat ympäryskuntien tuottajat ja kaupungin asukkaat. Mutta meillä Mikkelissä sekin ollaan yksityistämässä. Ei voi olla totta. Kuinka voi maakunnan tuottajat enää myydä tuotteitaan kauppahallissa, jonka omistaa jokin yksityinen kauppaketju?

Sama asia on myös torikauppiaiden elämässä. Voitteko kuvitella, että torilla tapahtuu ja myydään enää mitään, jos ihmisten ei sallita edes nousta maan alta torille ilman, että täytyy kävellä marketin tiskien kautta.

Minä perustan adressin Mikkelin torin puolesta ja toriparkkia vastaan. Meillä on kaupungissa aivan riittämiin pysäköintitiloja, emme tarvitse maanalle lisää halleja.

Jätetään mieluummin rakentamatta ylellisyyspalvelut, toriparkit ja lasikatokset.
Laitetaan ensin peruspalvelut kuntoon.

Haluan että Mikkelissä järjestetään kansanäänestys toriparkin rakentamisesta.