Muslimeille hautausmaa/Graveyard for Muslims

Vetoomus päättäjille

Suomen islamilainen väestö kasvaa ja vähemmistöjen huomioonottaminen ihmisen elinkaaren tärkeimmissä asioissa ei ole tällä hetkellä asianmukaista. Hautauspaikkoja on vähän, ja on työn alla löytää paikka kuoleelle sukulaiselle, ystävälle tai tuttavalle.

Valtio on laissa säätänyt hautaustoimilaissa hautausmaan perustamisen olevan teoriassa mahdollista mutta käytännön ja konkreettisella tasolla tämä asia ei ole edennyt juuri lainkaan.

”Lääninhallitus voi myöntää rekisteröidylle uskonnolliselle yhdyskunnalle tai sen rekisteröidylle paikallisyhteisölle taikka muulle rekisteröidylle yhteisölle tai säätiölle luvan perustaa hautausmaa”
[Hautaustoimilaki, Kolmas luku 8§]

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Suomen valtio osoittaa Suomen muslimiväestölle asianmukaisen hautausmaan, johon muslimit voidaan haudata kunnioittaen islamilaisia hautaustapoja. Vetoomus tullaan toimittamaan vähemmistövaltuutetulle. Insha Allaah.

Helsingissä
17.3.2007
Sainabu Mäkynen
sainabu.makynen@yahoo.com

Codsi ku socda kuwa guaanka haysta

Bulshada muslimiinta ee wadanka Finland wey koreysaa intaas. Muslimiintu waa koox yar oon baahi dooda aan laga kabin marka ey tahay arinta muhiimka ee ku saabsan aasida ruuxa dhintaa.
Booskii meytida lagu aasi lahaa ciriiri ayuu ku jiraa aad ayeyna u adagtahay in loo helo boos lagu aaso qofkii dhintaa.

Dawlada sharcigooda waxay ku goaamiyeen in ay suurtagal tahay in boos maytida lagu aaso la aasaasi karo laakin talaabo looma qaadin ilaa hada.

”Gudiga dagmada waxay ogolaan karaan urur diineed oo rejisterka la galiyeyin ay aasaasan qubuure maytidooda lagu aaso.”
[Hautaustoimilaki, Kolmas luku 8§]

Inteena codsigan saxeexday waxaan rabnaa, in dowlada Finland ay inoo tilmaamto, hadaan muslin nahay meesha aan meytideena ugu aasi lahayn sida ey diinteenu ini fari, sidaa oo si sharaf leh ah. Codsingan waxaa loo gudbin ruuxa ilaaliya xuquudada dadka dalka ku yar(Vähemmistövaltuutettu). Insha Allaah.

17.3.2007 Sainabu Mäkynen
sainabu.makynen@yahoo.com

Finland’s Islamic community is growing and minorities issues are not well taken care of at the moment. Muslim graves or graveyards are few if at all, and it is always a trouble to find a grave for deceased relative, friend or acquaintance.

The state of Finland has enacted in the law that it is possible for the religious community to establish a graveyard. In practise this issue has not proceeded at all.

Cote the law: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2003/20030457?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=hautaus

We, undersigned demand the Government of Finland to point an appropriate graveyard where muslims can burry by respecting the Islamic funeral procedures and customs. This appeal will be taken to the minority officer of Finland. Insha Allaah.

Muslimeille hautausmaa/Graveyard for Muslims/ مقبرة للمسلمين
قد كبر المجتمع الإسلامي في فننلدا و مع ذلك قل ما اعتُنيَ بأهم أمورنا هنا. و لا شك أن من أعظم حاجات المسلمين في فنلندا مقبرة نستطيع فيها دفن أقربائنا من أهلينا و أصدقائنا المسلمين، إذ أن المكان المناسب لذلك اليوم، لا يكاد يجده المرء إذا احتاج لذلك. و قد وضعت الحكومة الفنلندية نظاماً تحقق فيه أن بناء المؤسساتِ مقابرَ لها ممكن، لكن لم يقم أحد بتطبيق هذا النظام بعد. يمكن قراءة النظام باللغة الفنلندية في الرابط التالي:

فها نحن الآن نتقاضى أن تحعل الحكومة الفنلندية لنا مقبرة مناسبة يستطيع المسلم أن يدفن فيها أهله على الوجه الذي يقتضيه الدين الإسلامي تماماً.

فسيُرسل هذه الرسالة إلى المسؤولين بأمور الأقليات في فنلندا، إن شاء الله تعالى.