NÄPIT IRTI KOULUSTA Vantaa 2012

Vaatimus Vantaan kaupunginvaltuustolle, opetuslautakunnalle ja kaupunginhallitukselle

Me allekirjoittaneet vantaalaiset, vanhemmat, vanhempainyhdistykset ja koulujen johtokunnat vaadimme, että suunnitellut 3 %:n (= kolmen miljoonan euron) vuotuiset leikkaukset opetustoimen ja varhaiskasvatuksen budjetista poistetaan Vantaan talouspoliittisesta ohjelmasta v. 2013-2016. Vantaalaista koulua ja varhaiskasvatusta ei saa yhtään enää heikentää!

Miksi koulusta ei voi enää säästää

-    Vantaalainen koululainen käy jo nyt paljon vähemmän koulua  verrattuna helsinkiläiseen tai espoolaiseen. Vantaalla annetaan minimimäärä opetustunteja, kun naapurikunnissa annetaan enemmän opetustunteja per vuosiluokka. Vantaalla ei siis toteudu perusopetuslain 2. pykälän edellyttämä valtakunnallinen yhdenvertaisuus koulutuksessa.

- Vantaalainen kouluopetus tuotetaan jo nyt  minimikustannuksilla: se maksaa sekä peruskoulussa että lukiossa 1000 e/ oppilas vähemmän kuin esim.  Helsingissä. Opetustoimen ja varhaiskasvatuksen budjetista  98% koostuu  lakisääteisistä palkka- yms. menoista.  3 % säästöt ovat mahdottomia vähentämättä  oppitunteja/ suurentamatta ryhmäkokoja.

-   Vantaan opetuspuolen säästöksi suunnitellaan kolme  miljoonaa per vuosi, kun samaan aikaan lapsimäärä lisääntyy ja uusia kouluja ja  päiväkoteja on perustettava uusille asuinalueille.
-   Entuudestaankin vähien kouluavustajien vähentäminen kolmasosalla (100 henkilöä), on kestämätöntä kunnassa, jossa on paljon erityistarpeisia lapsia. Viime vuonna päätettiin purkaa erityisluokat ja hajauttaa erityisoppilaat lähikouluihinsa. Silloin luvattiin pyhästi, että RESURSSEJA EI LEIKATA, ja että lähikoulujen opettajien lisäkoulutukseen satsataan.
-   Opettajien palkanmaksu aiotaan  poistaa oppilaiden TET-harjoittelun ajalta: se tarkoittaa kaksi viikkoa vuodessa vähemmän palkkaa.

- Lukiokursseja aiotaan vähentää 10 % jo v. 2013 - jotkut oppilaat voivat joutua siirtämään valmistumistaan neljänteen lukiovuoteen.

- A2-kielen minimiryhmäkokoa ollaan nostamassa 12:sta 18:aan oppilasta, säästö 150.000 e. Koulukyytien kilometrirajaa ollaan nostamassa 3 km:sta 5 km:iin, säästö 30.000 e. Koulujen johtokunnat aiotaan lopettaa, säästö 30.000 e. Jne.

Köyhän ei kannata ostaa halpaa

Muutaman miljoonan säästö käy kaupungille hirveän kalliiksi, kun lisää lapsia ja nuoria putoaa kelkasta. Yksikin syrjäytynyt nuori maksaa yhteiskunnalle miljoona euroa (1.000.000 e) -  koulusta kärryiltä pudonneita on  jo n. 8 %.  Kun 1990-luvulla koko Suomessa säästettiin vastaavalla tavalla, niin esim. 1987 syntyneestä ikäluokasta 20% tuli mielenterveysongelmaisia ja 17%  jätti opiskelun pelkkään peruskouluun - valtakunnallinen THL:n ’Köyhyys periytyy’ -tutkimus 2011.

=> Me vaadimme, että Vantaa kilpailee koulutuksessa laadulla, ei pelkällä kustannustehokkuudella.
=>  Esitämme, että lyhytnäköisten eurosäästöjen sijaan Vantaa asettaa tavoitteeksi lasten ja nuorten syrjäytymisasteen puolittamisen v.  2013- 2021, ja investoi siihen.
=>  Syrjäytyneiden määrän pieneneminen 8 %:sta 4 %:iin joka ikäluokassa tuo n. 1.000 vantaalaista nuorta lisää pärjääjien joukkoon.
=> Tilastot osoittavat, että hyvä koulutus ja hyvä tulotaso = veronmaksukyky kulkevat käsi kädessä.  Velkaisen Vantaan tulee panostaa väestönsä koulutukseen, jotta kaupungin velanmaksukyky pitkällä tähtäimellä paranee.
=>  Me allekirjoittaneet olemme valmiita maksamaan esim. 0,5 % korkeampaa kuntaveroa, jotta lasten ja nuorten elämää ei heikennetä Vantaalla. 0,5% kuntaveron nosto maksaa keskituloiselle (vuositulot 28.000 e) vantaalaiselle veronmaksajalle 11 e/kk, ja kaupungin verotulot kasvavat näin 20 miljoonaa euroa vuodessa. (Vain 25% suomalaisista valitsee mieluummin palvelujen heikentämisen kuin veronkorotuksen, kun nämä kaksi asiaa laitetaan vastakkain, Kelan tutkimus nro 89, v. 2007)

Koulujen johtokunnat, vanhempainyhdistykset, vanhemmat, herätkää!

Säästöjä ei ole vielä päätetty. Vielä on mahdollisuus vaikuttaa. Vantaalaisten koulujen johtokunnat, vanhempainyhdistykset, vanhemmat:

Allekirjoittakaa tämä vaatimus netissä www.adressit.com/napit_irti_koulusta_vantaa_2012

Mitä enemmän nimiä saamme, sitä enemmän vaatimuksellamme on painoarvoa. Levittäkää sanaa, kerätkää nimiä, puhukaa kaupunginvaltuutetuille, aktivoitukaa. Lisätietoa saat: vaula.norrena@kolumbus.fi

Pidämme laulavan mielenilmauksen  to 14.6.2012 klo 16.30-17.30 Vantaan Leijan edessä (Pakkalankuja 5, Jumbon lähellä), koska silloin siellä kokoustavat Vantaan kaupunginvaltuutetut (valtuustoinfo). Tervetuloa mukaan!

Viemme vaatimuksen vantaalaisille kaupunginvaltuutetuille, jotka tekevät päätöksen Vantaan talouden tasapainottamisohjelmasta kokouksessaan 18.6. klo 18 Leijassa, Elannontie 3, 01510 Vantaa. Me allekirjoittaneet tulemme seuraamaan, miten kukin valtuutettu äänestää 18.6., ja muistamme sen syksyn kuntavaaleissa.

Vaatimus toimitetaan myös opetuslautakunnan jäsenille, jotka käsittelevät sivistysviraston budjettia elokuun kokouksessaan, sivistysviraston apulaiskaupunginjohtaja Elina Lehto-Häggrothille, kaupunginjohtaja Kari Nenoselle ja kaupungin poliittisesta ohjauksesta vastaavalle kaupunginhallitukselle. (Vantaan koko säästöohjelma täällä : http://www.vantaa.fi/talouskuntoon)

Säästöjä vastustavat 18.6. mennessä seuraavien koulujen johtokunnat/vanhempainyhdistykset, yhteensä 31 koulua:

Hakunila, Hakunilanrinne, Havukoski, Helsinge skolan, Hiekkaharju, Jokiniemi, Kaivoksela (vanh.yhd.), Kannisto, Kartanonkoski, Kilteri, Kivimäki, Koivukylä, Korso, Kuusikko (oma adressi), Kytöpuisto, Laajavuori, Länsimäki, Martinlaakso, Mikkola, Mårtendals, Pähkinärinne, Rajakylä, Rajatorppa, Rekola, Rekolanmäki, Simonkallio, Uomarinne, Vantaan kansainvälinen koulu (omakin adressi), Veromäki, Vierumäki (vanh.yhd.), Ylästö.

Sekä allekirjoittaneet ihmiset, 18.6. mennessä 2990 netissä ja 1708 henkilöä paperille kerätyillä nimilistoilla, yhteensä 4698.

Adressi pidetään auki koko kesän, nimiä kerätään lisää syksyn kuntavaaleja ja kaupungin budjettikäsittelyä varten.