VR:n kausilippuihin saatava opiskelija-alennus

Adressi: VR:n kausilippuihin saatava opiskelija-alennus

Tällä hetkellä VR ei tarjoa lainkaan opiskelijahintaista kausilippua lähijuniin. Tästä syystä yli 16-vuotiaan opiskelijan on ostettava joko täysihintainen aikuisen kausilippu tai riittävä määrä opiskelijahintaisia kymmenen kerran sarjalippuja. Lukiossa ja ammattioppilaitoksessa opiskelevat ovat tietyin kriteerein oikeutettuja Kelalta saatavaan koulumatkatukeen. Korkeakouluopiskelijat eivät tätä tukea saa. Nykyisellään opintotuki ei riitä kattamaan edes kuukauden koulumatkoja.

Esimerkiksi välillä Riihimäki-Helsinki yhden kuukauden aikuisen kausilippu maksaa 200,70 euroa, kun taas opiskelija joutuu maksamaan kuukauden sarjalipuista 212,40 euroa. Mistään opiskelija-alennuksesta ei voida edes puhua.

VR on perustellut opiskelijahinnan puuttumista kausilipuista sillä, ettei niistä voi antaa päällekkäisiä alennuksia. Eli kun aikuisen kausilipun hintaa on laskettu, niin ei vain ole mahdollista, että opiskelija saisi siihen päälle vielä opiskelija-alennuksen. Samaan aikaan VR tarjoaa kuitenkin juniorihintaisen kausilipun alle 17-vuotiaalle nuorelle.

Radanvarsikunnissa vuokrat ovat pääkaupunkiseudun opiskelijapaikkakuntia alhaisemmat, mutta junalipun hinnat kuitenkin kurovat hintaeron umpeen. Tämä pakottaa opiskelijan muuttamaan opiskelupaikkakunnalle, vaikka hän olisi kykenevä matkustamaan kouluun nykyiseltä kotipaikkakunnaltaan.

Me adressin allekirjoittajat vaadimme, että VR ulottaa opiskelija-alennuksen koskemaan myös kausilippuja.