Opintotuen sitominen indeksiin

Tämän adressin allekirjoitettuasi olet mukana vaatimassa opintorahan sitomista elinkustannusindeksiin. Samalla annat tukesi opiskelijoiden hyvinvoinnille. (på svenska se nedan / in english see below)

Opintorahan reaaliarvo on yhä vuoden 2008 tasokorotuksenkin jälkeen pienempi kuin vuonna 1992. Indeksiin sitomisen tavoitteena onkin säilyttää nykyinen riittämättömän opintorahan taso edes kustannuskehitystä vastaavana.

Hallitus julkisti torstaina 19.8. valtion budjetin vuodelle 2011. Opiskelijoiden valtakunnallisille edunvalvontajärjestöille oli opetusministeriön työryhmässä luvattu opintotuen sitomista indeksiin ja huoltajakorotusta, mikäli samalla opintotukeen tehtäisiin kiristyksiä. Hallitus päätti kuitenkin toteuttaa lopulta vain kiristykset.

Opiskelijan toimeentulo rakentuu opintorahasta ja/tai asumislisästä sekä ansiotyöstä tai opintolainasta. Nuorisotyöttömyys on jatkuvassa kasvussa eikä nuori voi enää yhtä varmasti luottaa pystyvänsä maksamaan opintolainan takaisin kuin muutama vuosikymmen sitten. Riippumatta indeksiin sitomisesta opiskelijoiden enemmistö tulee tekemään opintojensa ohella töitä, maksamaan veroja ja keräämään jatkossakin työkokemusta.

Kenenkään etu ei ole se, että nuoria rasitetaan jo opintoaikana niin paljon, että yli neljännes opiskelijoista kokee psyykkisiä vaikeuksia. On kohtuutonta yhteiskunnalta jättää vinoutuva huoltosuhde, kasvavat eläke- ja hoivakustannukset tämän sukupolven maksettavaksi, josta enenevä osa jatkuvasti kuluu puhki ja siirtyy työkyvyttömyyseläkkeelle jo alle 35-vuotiaana. Opiskelijan toimeentulon taso on riittämättömällä tasolla ja se pitää sitoa indeksiin, jottei se tästä yhä heikkenisi.

On arvioitu, että yksi työkyvyttömyyseläkkeelle jäävä alle 35-vuotias nuori maksaa yhteiskunnalle 1,5 miljoonaa euroa kuluina ja menetettyinä verotuloina. Opintotuen sitominen indeksiin arvioitiin maksavan valtiolle 7,5 miljoonaa euroa vuonna 2012, mikä on sama kuin viiden nuoren ennenaikainen syrjäytyminen työelämästä.

Valtiovalta on asettanut tavoitteekseen pidentää työuria niin alku- kuin loppupäästä. Tämä tavoite on pahasti ristiriidassa nykyisen hallituksen toimien kanssa. Mikäli opintotukea ei sidota indeksiin, syntyy opiskelijoille joka vuosi aiempaa suuri tarve tehdä entistä enemmän töitä opintojen ohessa, mikä puolestaan hidastaa valmistumista. Riittävä opintotuki loisi entistä useammalle opiskelijalle mahdollisuuden keskittyä päätoimisemmin opiskeluihin, lyhentäisi valmistumisaikoja ja olisi kansantaloudellisesti kustannustehokasta.

Levittäkää sanaa adressista eteenpäin. Apuna voi käyttää adressin tueksi perustettua facebook-ryhmää (http://www.facebook.com/home.php?#!/group.php?gid=144447905587566&ref=ts).

Mikäli tämä adressi kerää huomattavan määrän allekirjoittajia, sitoudumme toimittamaan painetun adressin opetusministerille.

-----------------------

Genom att underteckna den här protestlistan är du med om att kräva att studiepenningen ska bindas till levnadskostnadsindex. Samtidigt stöder du studenternas välmående.

Studiestödets reella värde är idag lägre än år 1992, också efter den nivåjustering som gjordes år 2008. Målet med att binda studiestödet till index är att stödet, som också i nuläget är otillräckligt, ens ska hålla en nivå som motsvarar kostnadsutvecklingen. Torsdagen den 19.8 offentliggjorde regeringen budgeten för år 2011. I undervisningsministeriets arbetsgrupp hade studenternas riksomfattande intresseorganisationer blivit lovade att studiestödet blir indexbundet och att man inför ett försörjartillägg, mot att man samtidigt skärper reglerna för studiestöd. Men regeringen beslöt slutligen att bara genomföra åtstramningarna.

Studenternas inkomster består av studiepenning och/eller bostadstillägg samt förvärvsinkomster eller studielån. Ungdomsarbetslösheten växer hela tiden och i motsats till läget för några decennier sedan kan ungdomar idag inte vara säkra på att de kommer att kunna betala tillbaka sina studielån. Oavsett om studiestödet binds till index eller inte kommer majoriteten av studenterna också i fortsättningen att arbeta vid sidan av studierna, betala skatter och samla arbetserfarenhet.

Det gagnar inte någon att studenterna pressas så hårt redan under studietiden att mer än en fjärdedel upplever sig ha psykiska problem. Det är orimligt att samhället överlämnar problemen med en allt mera snedvriden försörjningskvot och ökande pensions- och vårdkostnader till en generation, där allt flera blir utslitna och måste börja lyfta invalidpension redan innan de fyllt 35. Studenternas utkomst är på en allt för låg nivå och den bör bindas till index för att inte försvagas ytterligare.

Man har beräknat att en person under 35 som börjar lyfta invalidpension kostar samhället 1,5 miljoner euro i utgifter och förlorade skatteintäkter. Att binda studiestödet till index skulle uppskattningsvis kosta staten 7,5 miljoner euro år 2012, vilket motsvarar kostnaderna för fem unga personer som slås ut från arbetslivet i förtid.

Statsmakten har ställt upp som mål att förlänga arbetskarriärerna både i början och i slutet. Det målet står i bjärt kontrast mot den nuvarande regeringens åtgärder. Om studiestödet inte blir indexbundet måste studenterna för varje år arbeta mera vid sidan av studierna, vilket gör att studierna drar ut på tiden. Ett tillräckligt stort studiestöd skulle ge allt flera studenter möjlighet att koncentrera sig på studierna på heltid, så de kunde utexamineras snabbare, vilket är kostnadseffektivt ur nationalekonomisk synvinkel.

Sprid ordet om namninsamlingen, t.ex. med hjälp av den Facebook-grupp som grundats till stöd för den (http://www.facebook.com/group.php?gid=144447905587566&ref=ts).

Om den här protestlistan samlar en stor mängd underskrifter förbinder vi oss att överlämna den till undervisningsministeriet i tryckt form.

-------------------

After signing this petition, you are demanding that student financial aid should be tied to the cost-of-living index. At the same time, you support the well-being of students.

Even after the general increase in 2008, the real value of student financial aid is still less than in 1992. Our goal is to maintain the current inadequate level of the student grant which should be at least equivalent to the development of expenditures. On Thursday, 19 August, the Government published the state budget for the year of 2011. The working group of the Ministry of Education promised the national organisations representing students' interests that student financial aid will be tied to the index and the parent's increase will be introduced if student financial aid is restricted at the same time. In the end, however, the Government decided to implement only the restrictions.

A student's income consists of the study grant and/or the housing supplement as well as wages or the student loan. Youth unemployment is constantly increasing and the young can no longer count on being able to pay the student loan back, as was the case a few decades ago. Whether or not student financial aid is tied to the index, the majority of students will continue to work along with studies, pay taxes and gather work experience.

No one benefits from the fact that young people are strained so much already during their studies that over one fourth of the students have psychological difficulties. It is unreasonable of society to leave them a skewed dependency ratio and make this generation pay increasing pensions and care expenses when a constantly increasing number of them are worn out and take disability retirement already before the age of 35. The student's income level is inadequate and it must be tied to the index in order not to deteriorate any further.

It is estimated that one young person under the age of 35 who takes disability retirement costs 1.5 million euro to society in expenses and in lost tax revenue. It is evaluated that it would cost 7.5 million euro to the state to tie student financial aid to the index in 2012, which is the same amount as excluding five young people prematurely from the working life.

The Government has set a goal to extend working careers both from the beginning and the end. This goal is inconsistent with the current governmental actions. If student financial aid is not tied to the index, students will have to work more along with studies every year, which in turn slows down their graduation. For more and more students, an adequate income would create the opportunity to focus on full-time studies and reduce the study years, which would be economically cost-efficient.

Please spread the word about this petition. For this purpose, you can use the Facebook group which was set up to support the petition (http://www.facebook.com/home.php?#!/group.php?gid=144447905587566&ref=ts).

If this petition collects a considerable number of signatories, we commit ourselves to submit a printed petition to the Minister of Education.

Markus Lommi / Ted Apter (opintotuki.indeksiin@gmail.com)    Ota yhteyttä adressin tekijään