Pelastetaan Turun kunnalliset päiväkodit

Lapsille turvaa, aikuisille työrauhaa

Pakon edessä me turkulaisten lasten vanhemmat olemme joutuneet järjestäytymään estääksemme oman kaupunkimme toimet. Turku on tekemässä kauaskantoisia päätöksiä sivistystoimialan palveluverkosta. Meidän lastemme kannalta tämä tarkoittaa sitä, että he ovat vaarassa menettää tutut hoitopaikkansa, hoitajansa ja ystävänsä. Meidän vanhempien kannalta tämä tarkoittaa sitä, että meiltä viedään aito valinnanvapaus lastemme hoitopaikkojen suhteen. Jotta tilanne olisi mahdollisimman vaikea, päätöksiä halutaan tehdä jo tämän vuoden puolella ja ensimmäiset päiväkodit sulkea vuoden 2015 syksyllä.

Koko sivistytoimialan palveluverkkosuunnitelmaa leimaa hämäräperäisyys. Suunnitelmia on tehty salassa, päätöksiä halutaan tehdä nopeasti eikä oikeastaan kukaan tiedä missä järjestyksessä. Turku tavoittelee toimillaan (15 päiväkodin sulkemisella, 700 päiväkotipaikan lakkauttamisilla, 70-75 henkilötyövuoden vähennyksillä) 1,5 miljoonan vuosittaisia säästöjä vuodesta 2017 alkaen. Kunnallinen päivähoito halutaan yksityistää. Me väitämme, että tämä säästö ei tule toteutumaan. Luvut, jotka säästölaskelmissa näkyvät, eivät ole vertailukelpoisia. Lisäksi laskelmissa oletetaan, että yksityinen päivähoito ei maksa kaupungille jaettujen palvelusetelien lisäksi mitään. Tämä ei varmasti pidä paikkaansa. Turku ei saa tehdä kauaskantoisia päätöksiä ilman luotettavia taustalukuja!

Kaiken lisäksi tämäkin uudistus on iskemässä kovimmin kaikkein heikoimpiin. Yksityiset päiväkodit saavat valita asiakkaansa toisin kuin kunnalliset. Meidän pelkomme on, että iso osa erityistä tukea tarvitsevista lapsista jää ilman tarvitsemaansa tukea ja että juuri näiden lasten päivähoitomatkat pitenevät. Meillä on jo esimerkkejä tilanteista, joissa yksityinen päiväkoti on irtisanonut lapsen hoitosopimuksen vedoten lapsen tarvitsemaan erityiseen tukeen tai kodin ja päiväkodin erimielisyyksiin.

Vaadimme siis, että palveluverkkouudistus keskeytetään toistaiseksi. Vaadimme myös, että ennen päätöksiä järjestetään vielä kuulemisia, joissa asianomaiset (me, päiväkotien henkilökunta ja muut alan asiantuntijat) saavat esittää kantansa. On hyvä, että kaupunki on avannut palautekanavan, johon kuntalaiset voivat palautteensa jättää. Valitettavaa kuitenkin on että palautetta kerätään ja sen käsittelyyn on jätetty todella lyhyt aika. Emme usko, että kaupunki ehtii tutustua annettuun palautteeseen riittävästi, joten pidämme selvänä ettei tämä kyselylomake täytä kuntalain asettamaa vaatimusta kuntalaisten mahdollisuudesta osallistua ja vaikuttaa kunnan päätöksiin (Kuntalain 4.luku §27).

Kaupungin tulee turvata lapsillemme laadukkaat ja pysyvät palvelut eikä tämä ole se tapa. Lapsemme ansaitsevat turvallisen ja tutun kasvuympäristön ja päiväkotien henkilöstö työrauhan!

Joukko Turun kunnallisten päiväkotien lasten vanhempia ja me allekirjoittaneet

Joukko Turun kunnallisten päiväkotien lasten vanhempia    Ota yhteyttä adressin tekijään