PERUSVÄHENNYS MYÖS HYVÄTULOISILLE

Esitän, että kunnallisverotuksen perusvähennys tulisi nostaa 12000€:on vuodessa siten, että sen saisivat myös hyvätuloiset!

Perusteluna on se, että kun nykyisin kunnallisverotuksen perusvähennys asteittain poistetaan, tämä aiheuttaa tuloluokalle, jossa poisto tapahtuu (tänä vuonna alle 19000€ ansaitsevat), korkean marginaaliveron.

Uusi veromalli aiheuttaisi varmasti kunnallisveroprosentin noston kaikissa kunnissa, mutta toisi myös mukanaan progression kuntaverotukseen. Esimerkiksi, jos kuntavero on tänään 20%, maksaa puhdasta tuloa 10000€ saava 2000€ veroa ja 20000€ saava 4000€ ja 40000€ saava 8000€ kuntaveroa. Siis kaikki 20% tuloistaan (vähennyksien jälkeen tulevista).

Uudessa mallissa, jos oletetaan, että kuntavero nousisi 28%:iin, 10000€ ansaitseva maksaisi 0€ ja siten 0% tuloistaan.  20000€ ansaitseva maksaisi 2240€ eli 11,2%, 40000€ ansaitseva 7840€ eli 19,6% kuntaveroa. 80000€:n ansioista menisi jo 23,8% kuntaveroa.

Veromalli voisi yksinkertaistaa verotusta esimerkiksi jos ansiotulovähennys ja eläketulovähennys samalla poistettaisiin tai niiden saamisen ehtoja kiristettäisiin. On huomattava, että luku 28% oli tempaistu hatusta, mutta koeverotuksella kunnittain pystyttäisiin helposti laskemaan tarvittava veroprosentin nosto.

Koska monet verot ovat tasaveroja, maksaa pienituloinen tänään tosiasiassa suuremman osan tuloistaan veroa kuin suurituloinen. Esimerkiksi jos 1000€ tienaava ja 10000€ tienaava ostavat molemmat 1000€ maksavan television, tulee pienituloinen maksaneeksi ALV:a 24% tuloistaan kun taas suurempituloinen vain 2,4%! Yo mallissa kukaan ei maksaisi täyttä nimellisveroa, mutta tulojen reilusti kasvaessa veroprosentti lähestyisi sitä.