Pietarsaaren Sinfoniettalle reilut mahdollisuudet

På svenska: http://www.adressit.com/ge_jakobstads_sinfonietta_en_rejal_chans

English version: http://www.petitions24.com/jakobstads_sinfonietta_deserves_fair_treatment

Pietarsaaren Sinfoniettan tulevaisuuden pitäisi saada faktoihin perustuva arviointi sekä avoin ja
asiallinen käsittely

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Pietarsaaren kaupunginvaltuutetut ottavat Pietarsaaren Sinfonietta -projektin jatkon asialliseen käsittelyyn, jossa faktat selvitetään objektiivisesti, tarve arvioidaan ja että myös Pietarsaaren Sinfoniettan edustajille annetaan kunnollinen mahdollisuus osallistua kaupungin ja alueen kulttuuripolitiikan tulevaisuuden valmisteluun.

Perustelu

Pietarsaaren Sinfonietta on projekti, jonka kesto on 1.8.2009 - 31.7.2012. Orkesteri koostuu 9 osa-aikaisesta ammattimuusikosta, 1 taiteellisesta johtajasta, 1 kokoaikaisesta intendentistä ja 1 osa-aikaisesta orkesterituottajasta. Pietarsaaren kaupungin tavoite on tällä projektilla antaa Pietarsaaren musiikin koulutusten musiikin opiskelijoille ammattimainen oppimisympäristö sitomalla ammattimuusikoiden yhtye kaupunkiin. Tämän lisäksi Pietarsaaren Sinfonietta rikastaa kaupungin, Pohjanmaan ja ruotsinkielisen Suomen musiikkielämää.

Yhtyeen perustamisvaiheen virheiden vuoksi aiheutui taloudellisia ongelmia ja alkuvaiheen hallinnollisten laiminlyöntien vuoksi toiminnallisia ongelmia. Kauden 2011–2012 toiminta on osoittanut, että ongelmat voi korjata. Vuonna 2011 olemme tuottaneet osa-aikaisten muusikoiden kanssa n. 40 tapahtumaa samalla rahalla jolla vuonna 2010 tuotettiin n. 20 tapahtumaa. Uusi konserttisali avataan kaupungin torin laidalle, jossa Pietarsaaren Sinfoniettan suositut konserttisarjat (joissa on jo 138 kausikorttilaista) voisi toimia yleisötarjonnan ytimenä ja lippulaivana. Muusikot musisoivat menestyksekkäästi kansallisesti ja kansainvälisesti eturivin kapellimestareiden ja solistien kanssa. Opiskelijoiden osallistumisaste projekteissa on kasvanut 10%:sta (2010) 65%:iin (2012). Huolimatta siitä, että päiväkoti- ja koulukonserttien määrää on moninkertaistettu, on kysyntä suurempaa kuin mitä orkesteri pystyy tarjoamaan. Orkesterin toiminta on rikastuttanut useita musiikkitapahtumia Pohjanmaalla ja ruotsinkielisessä Suomessa. Ja viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä: Pietarsaaren Sinfoniettan henkilökunta on valmis etsimään luovia ratkaisuja taloudelliseen ongelmaan.

Muutamat poliitikot ymmärtämättä toiminnan luonnetta, tahtomatta tutustua faktoihin ja ilman demokraattista tarkastelua ovat jakamassa Pietarsaaren Sinfoniettan käytössä olevan budjetin muihin toimintoihin.

Vaadimme, että Pietarsaaren kaupunginvaltuutetut korjaavat ensi tilassa tämän epäkohdan ja asettaa työryhmän, jonka kanssa Pietarsaaren Sinfonietta saa käydä luovaa ja rakentavaa, faktoihin perustuvaa dialogia.