Poistetaan Roskarasiat metsistämme.

Tämän adressin tarkoituksena on muokata yleistä mielipidettä roskaamista vastaan ja kannustaa meitä kaikkia suomalaisia poistamaan vastaantulevat roskat ympäristöstä.
Viime vuosina Suomessa on räjähdyksenomaisesti lisääntynyt Geokätköilyksi kutsuttu harrastus, jonka perusidea on sijoittaa ympäristöön kätkettyjä esineitä, joita sitten etsitään GPS-koordinaattien avulla. Tyypillisimmillään nämä kätköt käsittävät muovisen rasian, jonka sisällä on papereita ja erilaisia vähäarvoisia pieniä tavaroita. Rasioita löytyy kirjoitus: "Tämä ei ole roska".

Tällä toiminnalla ei kuitenkaan ole jätelain ja niin sanottujen jokamiehen oikeuksien hengen mukaista suojaa. Jätelain nojalla muoviesineiden sijoittaminen luontoon on tulkittavissa roskaamiseksi: "Ympäristöön ei saa jättää roskaa, likaa eikä käytöstä poistettua konetta, laitetta, ajoneuvoa, alusta tai muuta esinettä siten, että siitä voi aiheutua vaaraa tai haittaa terveydelle, epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, viihtyisyyden vähentymistä tai niihin rinnastettavaa muuta vaaraa tai haittaa." (Jätelaki 19 §)'

Luonnossa liikkuva ihminen löytää näitä niin kutsuttuja geokätköjä etsimättäkin. Niitä voi löytää yhtä hyvin muinaismuistokohteista kuin umpimetsästäkin. Usein esineet on osittain peitetty irtokivillä ja roskalla kivien ja kantojen koloihin, niin että ne kuitenkin ovat helposti havaittavissa. Näistä esineistä siis aiheutuu epäsiisteyttä, maiseman rumentumista ja viihtyisyyden vähentymistä niille luonnossaliikkujille, jotka eivät niitä ole etsimässä. Monikaan ei vastaavasti ajattelisi, että on adekvaattia jättää muovinen puutarhatuoli leiripaikalle metsään, jotta voisi joskus palata uudestaan istuskelemaan sinne. Ei, vaikka kirjoittaisi tuoliin: "Tämä ei ole roska". Suositummille geokätköpaikoille kohdistuu sellainen ympäristöä muokkaava mekaaninen paine ja rasitus, mitä normaali laaja-alaisempi luonnossaliikkuminen ei aiheuta. Monesti kätköihin käytetyt onkalot ovat myös tarkoituksenmukaisemmassa käytössä niillä eliöillä, jotka niissä normaalisti elävät. Auetessaan tai hajotessaan kätkörasiat tuottavat pientä muovijätettä, jota saattaa päätyä eläinten ruuansulatuskanaviin, eli niistä voi koitua vaaraa tai haittaa eläinten terveydelle. Tällä hetkellä geokätköjä on metsissämme jo valtavasti ja määrä on alati kasvava. Olennaista ei ole se, että geokätköilijät voivat poistaa jonain päivänä kätkönsä. Olennaista on se, että metsämme ovat jo roskaisia tällä hetkellä. Ei ole mitään takeita siitä, että meillä on tulevaisuudessa yhtään roskatonta metsäaluetta, ellemme ala ponnistella yhdessä maaston siivoamiseksi. Tahdon tämän adressin kirjoittajana haastaa kaikkia suomalaisia poistamaan kohtaamansa roskat maastosta ja viemään ne lähimpään niille sopivaan jäteastiaan. Kun tarpeeksi suuri joukko ihmisiä osallistuu siivoamistalkoisiin, voimme saada roskaamisen suosion vähenemään.

Tapani Sienilöinen    Ota yhteyttä adressin tekijään