Pro-Kuparivuori

Pro Kuparivuori – kansanliike Kuparivuoren luonnon puolesta

Naantalin Kaupunki on kaavoittamassa runsaasti asuntorakentamista Kuparivuorelle uudessa osayleiskaavasuunnitelmassa. Me allekirjoittaneet vastustamme korvaamattoman ulkoilu-, urheilu-, virkistys-, leirintä- ja luontoalueen hävittämistä sen paikkakuntaa luonnehtivan ja ihmisiä yhdistävän luonteen vuoksi. Kuparivuori on Naantalin keskustan kruunu, sydän ja keuhkot, ja sen merkitys myös matkailulle on suuri.

Naantalin keskustan asutuksen suuresti tihentyessä Kuparivuorta tarvitaan entistä enemmän sellaisena kuin se nykyisin on! Syitä on monia ja seuraavassa niistä tärkeimpiä.

-          Kuparivuori on korvaamaton vapaa-ajan ja virkistyksen alue kasvavan keskustan asukkaille.

-          Yksi Suomen tärkeimmistä matkailukaupungeista tarvitsee myös leirintämahdollisuuksia.

-          Luonto ei ole palautettavissa rakentamisen jälkeen.

-          Kuparivuoren rakentaminen ei tuo Naantaliin toivottuja lisäasukkaita.

-          Kuparivuori on historialtaan vaalimisen arvoinen.

-          Osayleiskaavan kaavaluonnostelma ei paljasta koko totuutta.

Yksi Suomen tärkeimmistä matkailukaupungeista tarvitsee myös leirintämahdollisuuksia. Keskustan tuntumassa oleva luonnonmaisemaa mukaileva leirintäalue on harvinaisuus missä tahansa keskeisessä kaupungissa.

Kun tarkastellaan vähemmän esillä pidettyä asumisvaltaisen täydennysrakentamisen kohteiden karttaa, havaitaan, että noin puolet koko Kuparivuoren alasta on merkitty rakentamisen tarkoituksiin. Suuri osa merkitystä alueesta on vaikeasti rakennettavaa jyrkkärinteistä puustoista mäkimaisemaa. Tämä tarkoittaa laajoja louhintoja rakennusten, parkkipaikkojen ja kunnallistekniikan tieltä ja sanalla sanoen alkuperäisen maiseman lopullista tuhoamista. Tämä alkaa jo ensimmäisessä rakennusvaiheessa, sillä sillekin merkitty maasto on rakentamiselle todella haastavaa. Rakentamiseen ei pidä alkujaankaan ryhtyä, sillä seuraavia vaiheita perustellaan sitten aiemmalla rakentamisella.

Kuparivuoren maisema on eräs Suomen kauneimmista. Jylhä kalliomaisema aitoine puustoineen yhdistyy mereen. Tällaisen ympäristön hävittäminen on suuri ympäristörikos!

Tule mukaan – vain yhdessä voimme pelastaa Kuparivuoren!

Lisätietoa: http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/787355/Kuparivuoren+luonnon+puolesta

Voit antaa palautetta Naantalin Kaupungilla osoitteeseen: palaute@naantali.fi

HUOM! Tämä nettiadressi on riippumaton erillaisista poliittisista ja uskonnollisista suuntauksista.

Naantali City is planning to build several block-of-flats houses on Kuparivuori-hills and on the camping place?

We undersigned oppose this plan due to Kuparivuori´s importance for the local citizens and and for the visitors of Naantali.

This is a uniq spot of beautiful natural nature and offers great opportunities for leisure activities!

Please sign the citizen statement above in the following way: First Name (Etunimi), Surname (Sukunimi), City (Paikkakunta), Country (Maa), Email (Sähköpostiosoite), Will the name be shown? (Näytetäänkö allekirjoituksesi kaikille?), Yes (Kyllä), No (Ei)

Ossi ja Maarit Väänänen    Ota yhteyttä adressin tekijään