Pro Näsilinna

Tampereen helmi ihana asuinpalatsiksi rakennettu Milavida eli Näsilinna rapistuu pystyyn! Peter von Nottbeck rakennutti suureellisen uusbarokkia edustavan palatsin Mustanlahden kalliolle.

Finlaysonia isännöineestä suvusta kuitenkin kuoli useita jäseniä ja palatsi siirtyi lopulta kaupungin omistukseen, jolloin sen nimi muuttui Milavidasta Näsinlinnaksi. Arkkitehtuurin helmi ja kulttuurihistoriallinen aarre KESKUSTASSA, kaupungin kauneimmalla paikalla on päästetty rapautumaan surkeaan kuntoon. Milavidan kunnostuspäätös on vietävä käytäntöön heti.

Työ arvorakennuksen pelastamiseksi on hirveästi myöhässä ja toimeen on ryhdyttävä NYT. Talo tuhoutuu katosta alkaen. Katolla on multaa ja se lykkää jo puita. Talo on päällystetty kalkkilaastilla, joka juurien, sienien ja kosteuden vuoksi rapautuu, halkeilee ja ainutlaatuiset koristeet putoilevat alas. Näsilinna pitää pelastaa kuivattamalla ja korjaamalla katto, ja palauttamalla remontin myötä palatsi loistoonsa!

Katso Pro Näsilinna FB -sivu ja Tamperelaisen /Sakari Karipuron kuvat!