Adressi Suomen Kennelliitto ry:n jalostusstrategiaesityksen puolesta

Me allekirjoittaneet kasvattajat ja aktiiviset koiraharrastajat haluamme antaa tukemme Suomen Kennelliiton valmisteilla olevan jalostusstrategian puolesta. Pidämme eritäin tarpeellisena sitä, että rotukoirien kasvatus ja jalostus pohjautuu tulevaisuudessa entistä systemaattisemmin fyysisesti terveiden, luonteiltaan yhteiskuntakelpoisten ja harrastusominaisuuksiltaan käyttökelpoisten koirien lisääntymiseen. Koska pennusta tulee ihannetapauksessa myös rakastettu perheenjäsen, rodusta riippumatta kaiken kasvatustyön tavoitteena tulisi olla fyysisesti ja psyykkisesti terve koira. Jalostusstrategian tavoitteiden saavuttaminen saattaa käytännössä edellyttää tarkempaa harkintaa jalostusvalintoja tehtäessä, mutta pidämme tätä hyvänä ja tarkoituksenmukaisena asiana.

Jotta strategiasta tulisi yhteisesti jaettava tavoite on tärkeää, että se tehdään yhteistyössä rotujärjestöjen kanssa liiallista kiirettä välttäen. Luonnoksessa on nykymuodossaan myös joitakin terveysriskien minimoimiseen liittyviä lapsuksia, kuten autosomaalisesti resessiivisten sairauksien osalta esitetty tavoite testauttaa myös ne koirat, joiden perimästä voidaan olla varmoja ilman testaamistakin. Strategiaa on syytä vielä tarkastella kriittisesti myös tästä näkökulmasta. Nämä huomiot mukaan lukien haluamme kuitenkin ilmaista tyytyväisyytemme siitä, että yleinen jalostusstrategia on nyt työn alla.

Koska suurin osa suomalaisista koirista asuu nykyään taajaan asutuilla seuduilla ja koiraharrastukseen ja koirien ulkoiluttamiseen käytettävissä olevat tilat kohtaavat paineita muiden käyttäjien taholta, on tärkeää, että koiraharrastuksen koetaan olevan terveellä pohjalla myös suuren yleisön silmissä. Uskomme, että selkeä fyysistä ja psyykkistä terveyttä edistävä strategia ja sen saattaminen suuren yleisön tietoisuuteen palvelisi myös tätä tarkoitusta.