Porvoon länsirannan puiston nimeksi August Eklöfin puisto

Porvoon kaupunginhallitukselle Till stadstyrelsen i Borgå

Porvoon länsirannalle rakennetaan puistoa jolle on annettu nimeksi Engelin puisto. Puiston nimeksi pitäisi mielestämme tulla August Eklöfin puisto. August Eklöf (1837-1912) ja hänen perustamansa yritykset jotka käsittivät sahoja, tehtaita, metsiä, proomuja jne., olivat suuri työnantaja noin 100 vuoden ajan Porvoossa ja usealla muulla paikkakunnnalla. Alue jolle puisto nyt rakennetaan on ollut osa August Eklöfin omistamaa teollisuusaluetta.
Carl Ludvig Engel oli arkkitehti joka vaikutti pääasiallisesti Helsingissä.
Hyvä tiivistelmä August Eklöfin merkityksestä Porvoolle ja muulle Suomelle on Unto Junkkilan kirjoitus Uusimaa-lehdessä 29.6.2009. Borgåbladetissa oli 11.7.2009 hyvä alueesta 1950-luvulla otettu kuva.Artikkeli Uusimaa-lehdessä myös 11.7.2009.

På västra åstranden i Borgå anläggs en park som benämns Engels park. Vi anser att parken borde ges namnet August Eklöfs park. Eklöfs (1837-1912) företag som omfattade bl.a sågar, fabriker, skogar, pråmar var stor arbetsgivare i Borgå och på många andra orter under ca 100 års tid. Det område som en park nu anläggs på har varit en del av August Eklöfs industriområde.
Carl Ludvig Engel var arkitekt och verksam i huvudsak i Helsingfors.
Ett sammandrag om August Eklöfs betydelse för Borgå och övriga Finland har skrivits av Unto Junkkila i Borgåbladet 30.6.2009. I Borgåbladet fanns det också 11.7.2009 ett bra foto över området från 1950-talet. Även en artikel i tidningen Uusimaa 11.7.2009