Puolueita kohdeltava tasa-arvoisesti

LAKIA ON NOUDATETTAVA:
KAIKILLE PUOLUEILLE YHTÄ PALJON OHJELMA-AIKAA

Puoluelain 10 § on päivitetty 16.7.2010 seuraavanlaiseksi:

"10 § (16.7.2010/683)
Tasapuolisuusvaatimus
Valtion, kunnan ja kuntayhtymän viranomaisten sekä niiden määräämisvallassa olevien yhteisöjen ja laitosten on kohdeltava kaikkia puolueita tasapuolisesti ja yhdenmukaisia perusteita noudattaen.

«Yleisradio» Oy voi soveltaessaan 1 momenttia yhtiön vaaliohjelmiin ottaa huomioon myös ohjelmallisia näkökohtia."

Pykälä on aivan liian tulkinnanvarainen ja on täysin kestämätöntä, kuinka pienet eduskuntapuolueet ja eduskunnan ulkopuoliset puolueet ovat tähän asti alistuneet yhä syrjivämpään ja mielivaltaisempaan kohteluun Yleisradion ohjelmissa. On perin omituista, että vain Yleisradiosta on mainittu laissa. Myös kaupallisille toimijoille voisi asettaa selkeitä tasapuolisuusehtoja, mikäli ne tekevät vaaliohjelmia.

Vuoden 2003 "pääministerivaali"-idealla poljettiin törkeästi pienten puolueiden mahdollisuuksia esitellä ohjelmiaan, kun ohjelma-aikaa annettiin Paavo Lipposen, Ville Itälän ja Anneli Jäätteenmäen väittelyille. Viihteellistä tosi-TV:tä, mutta muutaman kuukauden kuluttua kukaan heistä ei ollut pääministeri.

Mieleen on myös jäänyt kuinka törkeästi viime presidentinvaaleissa kohdeltiin  mm. professori Arto Lahtea, joka ainoana ehdokkaana oli hankkinut kannatuksensa suoraan kansalaisilta keräämällä lain vaatimat kannattajakortit. Muut olivat puolueiden asettamia ehdokkaita.

Allekirjoittaneet vaativat, että kaikki puoluerekisteriin merkityt puolueet saavat Yleisradion ohjelmissa yhtä paljon ohjelma-aikaa jo nykyisen lain perusteella. Poikkeuksena mainittua "ohjelmallista näkökohtaa" ei voi tulkita niin, että pienempien puolueiden saama huomio on vain murto-osa edellisten vaalien 3 suuren puolueen saamasta näkyvyydestä. Sama periaate on kirjattava lakiin koskemaan myös presidentinvaaliehdokkaita.

Ohjelma-aikaa ei voi jyvittää voimassaolevien voimasuhteiden tai gallupien mukaan. Kumpikaan peruste ei ole "ohjelmallinen näkökohta." Ohjelmallinen näkökohta voi olla esim. se, että lähes parinkymmenen puoluejohtajan paneelikeskustelu voi olla pitkäveteistä ja hankalaa seurattavaa. Sen voisikin jakaa kahteen eri osaan, joihin osallistuvat puolueet arvotaan.

Vielä muutama esimerkki maailmalta: Ranskassa kaikkien puolueiden vaaliesitteet postitetaan kotiin yhteisessä ruskeassa kirjekuoressa. Espanjan ja Ruotsin vaalitenteissä puolueiden puheenjohtajien puheaika mitataan sekunnilleen yhtä pitkäksi. Puoluelain 10 §:n tasapuolisuusvaatimus pitää tulkita juuri tällä tavalla.

Jos Yleisradio ei pysty tulevissa vaaleissa noudattamaan olemassaolevan lain henkeä, kehotamme kansalaisia vetämään omat johtopäätöksensä ja osoittamaan mieltään kaikin laillisin keinoin demokratian vihollisia vastaan.

Tämän adressin allekirjoittajat vaativat siis:

LAKIA ON NOUDATETTAVA: YLEISRADION ON ANNETTAVA KAIKILLE PUOLUEILLE YHTÄ PALJON OHJELMA-AIKAA.

Allekirjoittaneet puolueet:

Itsenäisyyspuolue r.p.