Pussin kieltäminen agilityssa

Esitys

Me allekirjoittaneet esitämme pussin eli umpitunnelin kieltämistä agilityssa toistaiseksi sen nykyisessä muodossa koirien turvallisuuteen vedoten.

Alustus

Pussin vaarallisuuteen on alettu kiinnittää entistä enemmän huomiota lukuisten koirille tapahtuneiden onnettomuuksien vuoksi. Valokuvat ja hidastetut videot näyttävät tilanteita, mitä ihmissilmä ei ole pystynyt havaitsemaan normaalinopeudessa. Vaikka koira koulutettaisiin suorittamaan pussi oikeaoppisesti ja ohjaus olisi kunnossa, silti loukkaantumisia sattuu. Kasvaneet nopeudet lisäävät vahingoittumisen riskiä.

Aiheesta on runsaasti materiaalia internetissä, josta yksi tässä *KLIK* (linkki 1). Loppuun on koottu lisää linkkejä (2,3,4).

Pussin käytöstä luopuneet organisaatiot

Useat isot lajijärjestöt ovat luopuneet pussin käytöstä: AKC American Kennel Club (USA), TKC The Kennel Club (Iso Britannia), USDAA United States Dog Agility Association (USA), AAC Agility Association of Canada (Kanada), WAO World Agility Open (kansainvälinen), UKI UK Agility International (USA), UKA UK Agility (Iso Britannia), IFCS International Federation of Cynological Sports (kansainvälinen) ja SADAA South African Dog Agility Association (Etelä-Afrikka), CPE Canine Performance Events, Inc. (USA) ja TDAA Teacup Dogs Agility Association (USA).

Pussiin liittyvät vaarat

Runko on jäykkää materiaalia ja sen paikoillaan pysyminen tulee sääntöjen mukaan varmistaa.

• Vaikka pussi olisi asetettu radalle suoralle linjalle, koira voi juosta siihen vinosti ohjaajasta riippuvista tai riippumattomista syistä. Koira törmää kovassa vauhdissa umpitunnelin runkoon ja voi loukata päänsä, rankansa ja/tai raajansa.
    • Vino sisäänmeno lisää myös kankaaseen takertumisen riskiä.
  • Rungon pohja voi olla liukas ja johtaa liukastumiseen.
  • Isompi maksikoira voi loukata päänsä tai selkänsä 60 cm korkeudella olevaan jäykkään katto-osaan.

Kangas

• Jokainen koira syöksyy kuono edellä päin ”kangasseinää”. Kangas hidastaa vauhtia rajusti, mikä johtaa voimakkaaseen kaula- ja selkärangan kuormitukseen. Vauhdin äkillinen hidastuminen voi aiheuttaa nikamien, niiden nivelsiteiden, välilevyjen, selkäytimen ja lihasten vaurioita ja jopa aivovamman. Seurauksena voi olla pysyviä hermovaurioita, niiden aiheuttamia kipuja, tuntohäiriöitä ja lihasheikkouksia paikallisten kipujen ja särkyjen lisäksi.
    • Osaa vammoista on verrattu ihmisen mm. kolarissa saamaan piiskaniskuvammaan (linkki 4), jonka syntymiseen riittää äkkipysähdys 15 km/h = 4,17 m/s nopeudesta. Moni agilitykoira liikkuu huomattavasti nopeammin.
  • Koira ei näe pussissa ympärilleen. Se joutuu etenemään sokkona tassujen alla liikkuvalla kankaalla, joka voi olla vielä liukas.
  • Koira voi liukastua, kaatua ja/tai takertua kankaaseen.
    • Erityisen vaarallista on kuonon tarttuminen kankaaseen, mikä johtaa niskan korkeaenergiseen vääntövammaan muun kropan jatkaessa matkaansa.
    • Liukastumiset ja takertumiset voivat johtaa törmäyksen ja koiran vääntymisen seurauksena luunmurtumiin, nivelside-, jänne-, lihas- ja hermovammoihin sekä iho- ja silmävammoihin.
    • Ulkona tuuli ja sade vaikuttavat kankaan käyttäytymiseen, mikä heikentää esteen ennustettavuutta lisää.
  • Koira voi kääntyä pussissa ja sotkeutua kankaaseen.
    • Koira saattaa kääntyä ohjaajaa kohti tai jos se tietää, minne rata jatkuu, seuraavaa estettä kohti. Kääntyminen voi johtaa kankaan kiertymiseen, siihen takertumiseen ja loukkaantumiseen.
  • Pussista poistuva koira saattaa törmätä ohjaajaansa. 2,5-3-metrinen kangas voi liikkua merkittävästi sivusuunnassa eikä sokkona ulos tuleva koira ehdi väistää.

Agility on nopea laji, joka tarjoaa riskejä jo itsessään. Agilityharrastajalle koira on arvostettu kisakumppani ja perheenjäsen. Pussi ei tarjoa agilityssa sellaista lisäarvoa, jonka vuoksi koira kannattaa altistaa loukkaantumiselle harjoiteltaessa tai kisatessa. Esitämme myös, että Suomen agilityliitto selvittää erilaisia vaihtoehtoja agilityn esteturvallisuuden parantamiseksi.

Tämä adressi tullaan luovuttamaan Suomen Agilityliitolle yhdessä virallisen esityksen kanssa.

Eeva Pitkänen, lääkäri, agilityharrastaja

Teemu Linna, Agilityvalmentajat ry.:n puheenjohtaja, agilityliiton liittovalmentaja

Niina-Liina Linna, agilityliiton liittovalmentaja

Tanja Pitkänen, eläinfysioterapeutti, agilityharrastaja

Anna-Stina Venäläinen, agilityharrastaja

Linkkejä

1. Alustusvideo: https://youtu.be/WZBZ9eJnHpc (On käynyt ilmi, että mobiililaitteilla on ongelmia avata tätä videota. Olemme pahoillamme.)
  2. Video pussin vaaroista koiran loukkaannuttua *KLIK*
  3. Video siitä, mitä ihmissilmä ei näe. Tämä on European Openista vuodelta 2013. Video pyörii aluksi hidastettuna, mutta kohdasta 10 min 30 sek alkaen normaalinopeudella. *KLIK*
  4. Kuvia pussin suorituksista: *KLIK*
  5. Piiskaniskuvamma ihmisellä *KLIK*