Rädda Myran i Ekenäs / Pelastakaa Muurahainen Tammisaaressa

Tidningen Västra Nyland skrev 14.06.2013 att klätterskulpturen Myran i Lejonparken i Ekenäs möjligen kommer att försvinna:

“Sydspetsens miljöhälsa inspekterade Lejonparken i mitten av april och kom fram till att Myran dras med ett par brister. Bland annat är det fel på formen – inspektörerna anser att barnen alltför lätt kan falla från toppen av ställningen och slå sig på de underliggande delarna – och underlaget den står på.

Skyddssanden har enligt inspektionen tappat sin effekt då den packats av det stora besökarantalet. Staden får däremot inte fylla på parkens sand då det förhindrar barnvagnar och rullstolar då inte kan ta sig fram. Ambulanser och räddningsmyndigheter ska också slippa lätt fram till lekställningar.”

Vi undertecknade anser att Myran är både socialt och historiskt viktig för Ekenäs och hela Raseborg. Den har tjänat som en rolig, spännande och sympatisk lekplats för tre generationer. Den är även unik som klätterskulptur.

Vi anser också att Raseborgs stad i första hand utreder alternativ för att göra Myran tryggare i stället för rivning. Man kan säkert t.e.x. förnya skyddssanden i närmaste närheten av Myran. De underliggande delarna kan möjligen också vid behov förses med något för ändamålet lämpligt mjukt ytmaterial.

Myran är en del av mångas barndomsminnen och bör bevaras för kommande, nya och fina minnen.

Adressen överlåts till Samhällstekniska nämndens möte på tisdagen 18.06.2013.

Västra Nyland -lehti kirjoitti 14.06.2013 että kiipeilyveistos Muurahainen Tammisaaren Leijonapuistossa mahdollisesti puretaan:

"Eteläkärjen ympäristöterveys tarkasti Leijonapuiston huhtikuussa ja totesi Muurahaisessa olevan pari puutteellisuutta. M.m. muodosta löytyi vikoja - tarkastajien mielestä lapset voivat liian helposti tippua veistoksen huipulta ja satuttaa itsensä alla oleviin osiin ja alustaan jolla Muurahainen seisoo.
Turvahiekka on tarkastajien mukaan menettänyt tehonsa suuren kävijämäärän vuoksi. Kaupunki ei kuitenkaan saa lisätä puistoon hiekkaa koska se vaikeutta lastenvaunujen ja pyörätuolien liikkuvuutta. Myös ambulanssien ja pelastusviranomaisten pitää päästä esteettömästi leikkitelineille." (Vapaasti käännetty. R.N.)

Me, allekirjoittaneet olemme sitä mieltä, että Muurahainen on sekä sosiaalisesti että historiallisesti tärkeä Tammisaarelle ja koko Raaseporille. Muurahainen on palvellut kolmea sukupolvea hauskana, jännittävänä ja sympaattisena leikkipaikkana. Se on myös uniikki kiipeilyveistoksena.

Olemme myös sitä mieltä, että Raaseporin kaupungin pitää purkamisen sijaan ensisijaisesti selvittää vaihtoehdot siitä miten Muurahaisesta voi tehdä turvallisemman. Esim. turvahiekan voi varmaan uusia Muurahaisen lähimmässä läheisyydessä. Alla olevat osat voi myös ehkä tarpeen mukaan päällystää tarkoituksenmukaisella pehmeällä materiaalilla.

Muurahainen on monen lapsuudenmuistojen osa ja se on syytä säilyttää tulevia, uusia ja hauskoja muistoja varten.

Adressi luovutetaan Yhdyskuntateknisen lautakunnan kokoukselle tiistaina 18.06.2013.