Radion lastenohjelmien puolesta - älkää lopettako Kimuranttia

Radion lastenohjelmien puolesta – älkää lopettako Kimuranttia!

Lastenkulttuuria edistämään pyrkivät yhteisöt ja yksityiset ihmiset ovat surukseensaaneet kuulla Radio Suomen olevan lopettamassa Kimurantti-lastenohjelman vuodenvaihteessa. Ohjelman lopettamisesta ei ole tiedotettu yleisölle – ehkä kielteisen huomion pelossa.

Kimurantti on seitsemän vuoden ajan tarjonnut laadukasta musiikkia ja monipuolista tietoa lapsia kiinnostavista asioista, mm. kulttuurin eri aloilta. Lapsia on aina ollut myös suunnittelemassa ja toteuttamassa ohjelmia. Lapsijuontajia on vuosien varrella ehtinyt olla jo pari-kymmentä.

Yleisradion lastenohjelmista oltiin huolissaan viimeksi nk. suuren kanavauudistuksen aikoihin, jolloin radion lastenohjelmat aiottiin lopettaa lähes tyystin. Valtakunnallisen kohun myötä päätös jouduttiin pyörtämään. Lupauksissa vilahteli jopa digitaalisen perhekanavan perustaminen. Radion digitalisoinnin rauettua uhkaa nyt radion lastenohjelmia ilmeisen harkitsematon vähentäminen.

Yleisradio lähettää lapsille suunnattuja suomenkielisiä radio-ohjelmia 2 tuntia 45 minuuttia viikossa. 20 minuutin Kimurantin poistaminen ei sinänsä ole suuri asia, mutta merkitsee 12 prosentin vähennystä lastenohjelmatarjontaan. Vertailukohtana voidaan mainita, että Ruotsin Radion lastenohjelmien viikoittainen lähetysaika on lähes 7 tuntia!

Radion ohjelmapoliittisissa päätöksissä on vedottu kuuntelijalukuihin. Lastenohjelmien osalta kuuntelijaseurantaa ei tiettävästi ole. Silti eri yhteyksissä on saatu kuulla että lastenohjelmia ei muka kannata tehdä kun lapset eivät kuuntele niitä. Miten voisi kuunnella jotain mitä ei ole? Tai jos on, niin sitten mahdollisimman hankaliin kuunteluaikoihin.

Television eri kanavien tarjoamat, useimmiten ulkomailta halvalla hankitut piirrossarjat eivät riitä monipuolisen lastenkulttuurin tarjonnaksi. Yleisradion toimintaperiaatteet edellyttävät monipuolista tarjontaa.

Allekirjoittaneet toivovat Yleisradion ohjelmapolitiikasta päättävien vihdoin ymmärtävän ilman kuvaa tarjotun puheen ja musiikin voiman lapsen mielikuvituksen kehittäjänä. TV:n lastenohjelmien mahdollinen lisääminen on aivan eri asia.

Kasvattakaamme radio-ohjelmille uusia kuuntelijoita!

Henrik Otto Donner
Hannu Saha
Heikki Salo
Pentti Rasinkangas