RAY:lle korvausvelvollisuus

Uuden joensuulaisen yliopistontutkimuksen mukaan nettipokerista.

"Hävinnyt voi itse päättää, haluaako hän ruveta ropojaan karhuamaan. Valituksen voisi esittää esimerkiksi puhelinoperaattorille. Peliammattilainen nauraa esitykselle päin naamaa.

Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksen mukaan esimerkiksi nettipokerin pelaamista voitaisiin rajoittaa lailla, joka antaisi pelissä hävinneelle mahdollisuuden periä rahansa takaisin. Rahaa voisi periä nettipokerifirmalta, pelin voittaneelta toiselta pelaajalta tai luottokorttiyhtiöltä.

Ajatuksen isä on myös Joensuun yliopiston oikeustaloustieteen professori Kalle Määttä. MTV:n uutisten haastatteleman Määtän mukaan asiasta on tehty alustava selvitys ja arpajaislain kokonaisuudistushanke on vasta pantu alulle. Määtän oma selvitys on kartoitus, jossa on pyritty selvittämään tapoja, jolla voitaisiin säännellä nettipokeria ja muita etärahapelejä.

* NETTIPOKERISSA HÄVIÄVÄ SUOMALAINEN
* VOISI VAATIA RAHOJAAN TAKAISIN
* SUOMESSA LAITTOMASTA NETTIPELISTÄ

Määttä kertoo, että pelipanosten eli hävityn rahan takaisin saamisen idea on suomalaista perua. Idea on herättänyt paljon kiinnostusta, mutta esimerkiksi sähköpostiviestien perusteella paljon vihamielisyyttäkin.
Pelaaja voi valittaa

Määtän mielestä pelipanosten takaisinmaksu on hyvinkin realistinen ajatus. Takaisinmaksun idea perustuu siihen, että hävinnyt pelaaja voi ilman perusteita ryhtyä itse, omasta tahdostaan, perimään hävittyjä ropsia takaisin. Määtän mukaan ei tarvitse osoittaa esimerkiksi olleensä vahvassa humalassa, kun rahat katosivat jonkun taitavamman pokerihain taskuihin. Yksittäinen ihminen voi osoittaa takaisinmaksuvaatimuksen teleoperaattorille tai luottolaitokselle. Selvitys lähtee siitä, että pelejä tarjoavat firmat sijaitsevat esimerkiksi Curacaolla tai jossain muualla tavoittamattomissa. Tämän vuoksi pelaaja voi esittää rahavaatimukset vaikkapa teleoperaattorille, joka voi sitten halutessaan ryhtyä perimään pelimerkkejä ulkomailta.

Määtän mielestä tällainen järjestely saisi aikaan sen, että operaattorit ryhtyisivät jopa sulkemaan tietoliikenneyhteyksiä pelaamisen estämiseksi tai luottolaitokset voisivat kieltäytyä välittämästä rahaa eteenpäin. Käytännössä laki saattaisi tarkoittaa sitä, että nettipokeria pyörittävät ulkomaiset yhtiöt vetäytyisivät Suomen markkinoilta tai estäisivät suomalaisia pelaajia pääsemästä peliin mukaan. Nettipokerifirmat eivät Määtän mielestä katsele kovin kauaa pientäkään luottotappioriskiä, vaan poistuu markkinoilta.

- Mutta jos leikitellään ajatuksella, että kukaan ei lähtisi Suomessa perimään takaisin tappiotaan, silloin olisi kyseessä YTK-lainsäädäntö. Eli yhtä tyhjän kanssa-lainsäädäntö, Määttä muistuttaa.

Professori kannattaa ajatusta lain toimeenpanosta kokeilumielessä

- Ajatusta ei voi testata laboratorio-olosuhteissa, Määttä naureskelee.
Pokeriammattilainen ei lämpene

Pokeriammattilainen Aki Pyysing arvelee, että ehdotukselle nauretaan maailmalla. Hän ei myöskään usko esityksen olevan EU-lainsäädännön mukainen.

- Ainoa kestävä argumenti EU:hun päin on se, että tässä pyrittäisiin estämään peliongelmia. Sitten jos Lotossa

ja pitkävedossa hävinneet saavat rahat takaisin, niin silloin voi olla, että tämä ei ole syrjivä lakiesitys. Mutta minä en usko, että esitys tällä lailla toteutuu. Mutta suurena vitsinä tämä jää kyllä pyörimään, Pyysing arvelee.
Etärahapelit tarkkailussa

Rajat ylittävät pelit sekä pelit, joilla on onnenpelin luonne ovat professorin mukaan epäilyttävien pelien listalla. Käytössä onkin termi etärahapeli. Yhteistä on se, että raha liikkuu. Kyseessä eivät siis ole kaikki rahapelit sinänsä. Ulkomaisten nettipokerien pelaaminen on Suomessa laillista. Pokerifirmat keräävät suomalaisista tietokonepöydistä vuodessa noin 150 miljoonaa euroa.

Professori toivoo asian eduista ja haitoista asiallista eikä tunteisiin pohjautuvaa keskustelua, että järkevää keskustelua syntyisi.
Peliongelmien syntyä ehkäistävä

Johtaja Kari Paaso sosiaali- ja terveysministeriöstä sanoo, että koko suomelaisen rahapelijärjestelmän tulisi olla peliriippuvuutta ehkäisevä. Keinoina voisi olla ikärajojen noston ja pelifirmojen pelottelun lisäksi myös mm.mielikuvamainonnan kieltäminen. Samalla valvontaa tulisi tehostaa ja laittoman pelaamisen ehkäisyä terävöittää, Paaso listaa.

Työryhmän työskentelyyn ovat osallistuneet myös SM:n, MMM:n, OPM:n, Stakesin ja SOCCAn edustajat. Arpajaislain muutoksia valmisteleva SM:n työryhmä ottaa huomioon nyt annetut ehdotukset."

Tämä koko uudistus panee, miettimään miksi valtio tukee yliopistoja rahallisesti kun sielä tehdään näin järjettömiä tutkimuksia.

Juttu sai minut aluksi suurreen myötähäpeään näinkö suomea markkinoidaan maailmalla. Pidetään omat monopolisoidut veikkaukset ja RAY:n tarjoamat pelit pystyssä, mutta kieletään muihin paikkoihin sijoittaminen. Jos, tämmöistä lakia aletaan puhamaan minä ainakin lähen vaatimaan kaikkia hävittyjä rahojani veikkaukselta ja RAY:ltä takaisin. Joku parempi lottoaja voitti, enkä minä ja siksi hävisin 2,40€ kun pelasin rivillä lottoa. Vaadin myös niitä rahoja, jotka olen hävinnyt pelikoneisiin takaisin, sillä perustellaa, että joku parempi pelaaja on käynnyt voittamassa minun rahani.

Ps. Tämä sai yliopistot todella huoneen varjoon, omalta kohdaltani mitään lisärahotusta valtion ei pidä heille jakaa, jos tekevät niillä tämmöisiä ehdotuksia.

Paulster stedlarsdos    Ota yhteyttä adressin tekijään