Kylmälaitteiden oletus iäksi vähintään kymmenen vuotta!

Hei. Onko sinusta hieman vaajaa 4v olevan ruotsissa valmistetus rosenlew jääkaappi-pakastimen rikkoontuminen normaalia? Maahantuojan mukaan ilmeisesti on. Jääkaappi pakastaa ellei ole asetettu minimiin (osa rikki takana) ja pakastimen kompressori rikki (eli noin 450e lasku jos maksaisi itse). Maahantuoja Rosenlew-Electrolux ei ala keskustelemaankaan osallistumisesta (ainakaan ilman kuluttajariitalautakuntaa, johon menty) vaikka kuluttaja neuvojan mielestä pitäisi. Jos olet harkitsemassa ostaa esimerkiksi rosenlew-electrolux-zanussi merkkiä (tai muuta), niin soitappa kokeeksi asiakaspalveluun/tai ota yhteyttä netitse ja kysy osallistuuko maahantuoja korjaukseen keksimäsi laitteen vikaan haluamallasi ikäisenä. Kokeile myös keksimäsi laitteen takuuaikana tullutta vikaa, aikooko myyjä/maahantuoja laskuttaa työstä/matkoista/kuljetuksesta ja kuinka nopeasti luvataan korjaus tehdä. Siinä sen sitten näkee asikaspalvelun todellisuuden ja uskallampa väittää, että tuotteen todellisen laadun. Myös kannattaa haluta kirjallisena myyjältä/maahantuojalta laitteen oletettava käyttöikä, sillä nykylain yms mukaan 2/3 ajasta myyjä/maahantuoja vastaa mukana korjauksista. Mikä sinusta olisi oikea käyttöikä? Valmistajan/maahantuojan antama vapaaehtoinen takuu n. 1-2v vai pitäisikö esimerkiksi kodin kylmälaitteiden kestää yli kymmenen vuotta. Nimittäin laitteiden laatu ja ikä on laskenut viimeisen 10 v aikana kuin lehmänhäntä.

Onko tämä hyvä lukija mielestäsi tälläiselta kansainväliseltä yritykseltä vastuullista ympäristötoimintaa ja kuluttajien arvostamista? Mieti mistä ja mitä ostat, vaikka tuskin laatu sen parempaa muuallakaan on. Tutkikaa nettiä ja huomaatte, ettei tämä ole ykittäinen tälläinen mielipide. Kerro omasi tänne, maailmalle ja ehkä nämä jätit heräävät ja alkavat mainostaa kestävyyttä vähänkulutuksen ja hinnan rinnalla.

Mikäli sinusta kodin kylmälaitteiden oletus käyttöikä tulee olla vähintään kymmenen vuotta niin allekirjoita adressi. Voit myös vastata muihinkin kysymyksiini.

Nimimerkki: rosenlewiin Pettynyt