Ruokajonot ruokaa köyhille

VETOOMUS

Perustimme viime kesänä uuden sosiaalisen yhdistyksen, Jätkäsaaren Lyhty ry:n ihan sen takia kun huomasimme yhteiskuntamme heikentävän jatkuvasti heikompiosaisten ihmisten sosiaaliturvaa, asumistuet ovat jääneet jälkeen, opintotuet riittämättömät, lapsiperheiden etuuksia ei ole nostettu tarpeeksi, indeksikorotuksia ei ole tehty vuosiin siinä määrin mitä vuokrat ovat pääkaupunkiseudulla nousseet, viimeisen kymmenen vuoden aikana. Ennaltaehkäisevää toimeentulotukien maksamista on jatkuvasti vaan vähennetty tai oikeastaan sen maksaminen kokonaan lopetettu. Ei edes välttämättömään terveydenhoitoon jää rahaa, esim. hammashoitoon sitä ei ole ennaltaehkäisevänä tukea saanut vuosiin, sekä hammashoitoon pääsyä on tarkoituksella hidastettu, on lopetettu jopa Helsingin kaupungin omia hammashoitoloita.

Rikkaat rikastuu ja köyhät vaan köyhtyy! Optiomiljonäärien asiat on ensin hoidettu !

Ruokajonot ovat selvästi kasvaneet, mikä ei päättäjillä ole voinut jäädä huomaamatta. Heikki Hurstin ruokajonot ovat puolella pidentyneet, pelastusarmeija kapasiteetti on jo lopussa. Mutta kansanedustajat vaan nostavat omia palkkojaan.Mm. Kauppalehden 18.4.2007 lehtitietojen mukaan, ruoka-avun tarve on kasvussa ja kirkon jakaman ruoka-avun määrä on kasvanut viime vuonna 12 % edellisvuotisesta. Median edustajat radio, tv, lehdet,web-sivustojen operaattorit ovat kiitettävän hyvin olette perillä kasvavista ruoka -ja leipäjonoista Helsingissä.

Helsingin kaupungin viranomaiset eivät ole ongelmaan mitenkään puuttuneet, menevät kun sokeat mummot lumessa ja eivät huomaa kuin oman napansa, kun köyhien leipäjonot paisuvat yli Helsinginkadun.

Ennen eduskuntavaaleja miltei jokainen puolue lupasi tehdä valtuustoaloitteen sekä parantaa heikompiosaisten ihmisten sosiaaliturvaa, kuinkas kävi, 20 € nousi eläkkeet, mutta vastaavasti ruoan, sähkön sekä asumisenhinta nousi ja verottaja vei vielä osansa siitä. Jos vielä sattuu asumaan kantakaupungissa vuokralla, yksityisellä vuokranantajan asunnossa, mistä saat täällä maksaa itsensä aivan kipeäksi. Sillä ei monellakaan jää rahaa edes lääkkeisiin lainkaan. Puhumattakaan terveelliseen ja monipuoliseen ravintoon kun kuukaudeksi monella jää vai muutamakymppi raha, kun maksaa ensin peruslaskut pois. Saisimme kyllä ruokaa ilmaiseksi mitä jakaa, mutta ei ole tiloja missä jakaa!

Tarvitsemme HELSINGIN JÄTKÄSAARI-RUOHOLAHTI ALUEELLE TOIMINTAKESKUKSEN ILMAISRUOKAJAKELUA VARTEN KÖYHILLE JA VÄHÄVARAISILLE HELSINKILÄISILLE!

JA SIIHEN ON OLTAVA HELSINGILLÄ VARAA!

HELSINGIN KAUPUNKI OLISI SAATAVA VÄLITTÖMÄSTI MUKAAN MIELEKÄS JÄTKÄSAARI -projektiin, sillä on tyhmää viedä kauppojen ylimäärä ruoka suoraan kaatopaikalle kun olisi siihen järkeväkin ratkaisu jakaa se niille, jotka niitä tarvitsevat!

Toimitilatkin on katsottu jo valmiiksi, ne ovat vapautumassa Helsingin Satamalta vuonna 2008 lopulla.

Voitte käydä katsomassa esittelyfilmin yhdistyksemme nettisivuilta http://www.jatkasaarenlyhty.suntuubi.com ,jossa lisää täyttä asiaa leipäjonoista uusilla nettisivuillamme, jonka sponsoroi meille Pronetko Networks Oy.

Nyt tarvitsemme Teidän apua… allekirjoittakaa adressi!

Pystymme vain yhdessä auttamaan vähävaraisia ihmisiä Helsingissä! Tahto vaan puuttuu Helsingin päättäjiltä! Mutta onneksi meillä on vielä järkipäässä ja jalat Helsingissä!

Olemme tehneet Helsingin kaupungille valtuustoaloitteen 01.10.2007, mutta kukaan ei ole sitä vielä eiliseen päivään mennessä huomannut sitä.

Lisäys: 16.11.2007 Vihreiden kansanedustaja Outi Alanko Kahiluoto on 23.10.2007
tehnyt aloitteen ko. asiastamme:

OTE HELSINGIN KAUPUNGINVALTUUSTON PÖYTÄKIRJASTA:

VT OUTI ALANKO–KAHILUODON ALOITE RUOANJAKELUPAIKKOJEN
LISÄÄMISESTÄ

Khs 2007-2344

Aloitteentekijä mainitsee aloitteessaan seuraavaa:

”Tulo- ja hyvinvointierot ovat tutkimusten mukaan Helsingissä kasva
neet. Helsingin sosiaaliasiamiesten raportin 2006 mukaan yhä useampi
helsinkiläinen toimeentulotuen asiakas joutuu turvautumaan järjestöjen
tarjoamaan ruoka-apuun. Heikki Hurstin ruokajono on pidentynyt puo
lella, Pelastusarmeijan ilmaisruoka ei riitä kaikille jonottaville ja kirkon
jakaman ruoka-avun määrä kasvoi vuonna 2006 edellisvuotisesta
12 %:lla. Ruokajonojen tarve on kasvava ja ilmaisruokajakelulle olisi
kysyntää enemmän kuin sitä tällä hetkellä on järjestetty.

Ilmaisruoan jakelua tekevät Helsingissä Herttoniemen seurakunta Myl
lypurossa ja Heikki Hurstin Laupeudentyö Helsinginkadulla ja Pelastus
armeija Hgin Kalliossa. Helsingin eteläiseltä ja läntiseltä alueelta puut
tuu kokonaan ilmaisruoan jakelutoiminta vähävaraisille ja huonompi
osaisille. Jätkäsaaren Lyhty ry on ehdottanut uuden sosiaalisen toimin
takeskuksen perustamista Helsingin Jätkäsaaren alueelle ilmaisruoka
jakelua varten (ks. http://www.jatkasaarenlyhty.suntuubi.com).

Ehdotammekin selvitettäväksi, olisiko vapautuvalla Jätkäsaaren sata
ma-alueella ilmaisruoan jakelutoimintaa varten sopivaa toimitilaa. Toi
mitila olisi kaupungin ylläpitämä yhteistyössä Jätkäsaaren Lyhty ry:n,
kolmannen sektorin järjestöjen ja/tai seurakuntien kanssa. Ruoanjake
lun lisäksi sosiaalikeskus voisi järjestää myös esim. kahvilatoimintaa
sekä sosiaalista neuvontaa. Sosiaalikeskuksen toiminta voitaisiin käyn
nistää esimerkiksi osana Helsingin kaupungin Terve ja turvallinen kau
punki -projektia.”

TÄSSÄ LINKKI HELSINGIN KAUPUNGINVALTUUSTON SIVUSTOLLE, MISTÄ VIRALLINEN ALOITE LÖYTYY:

Useat kansanedustajat ja valtuutetut ovat jopa öisin olleet sähköposti yhteydessä aloitteemme johdosta, joten jäämme mielenkiinnolla seuramaan Helsingin kaupunginvaltuuston päätöstä ko. asiasta.

Toivon silti kaikkien käyvän antamassa tukensa adressin allekirjoituksen muodossa, joka tulee kylläkin olemaan erittäin lyhyt, sillä vähävaraisille ei ole nettiyhteyttä, eikä enään kiinnostusta kirjoittaa nimijä kaiken maailman adresseihin. Toimitamme peruspalveluministerille Paula Risikkolle, eduskuntaan sekä Helsingin kaupungille edustajille muistoksi, 01.02.2008, klo 12:00, kylläkin vuorokautta aikaisemmin kun palovaroittimet alkaa soida!
Päivitetty teksti 16.11.2007

Helsinki 17.10.2007
Lisäys 15.12.2007: Anomme Terve ja turvallinen kaupunkivaltuuskunnalta määrärahoja ja saimme tylyn päätöksen: EI SENTTIÄKÄÄN! Lue lisää yhdistyksemme nettisivuilta http://www.jatkasaarenlyhty.suntuubi.com/?cat=8

Jätkäsaaren Lyhty ry. / Mielekäs Jätkäsaari -projekti