Siilitukka-termin käyttö lopetettava

Me siilien (Erinaceus europaeus) ystävät haluamme vedota Suomen kansaan ja koko suomea puhuvaan maailmaan, että lopettaisitte näitä metsän asukkeja halventavan siilitukka-termin käyttämisen. Elollisen luontokappaleen vertaaminen lyhyeen päälaen karvoitukseen, elottomiin sarveiskuituihin niiden näennäisen samanlaisuuden vuoksi, on röyhkeää ja vastuutonta puhetta. Siilit eivät tietenkään loukkausta ymmärrä, mutta eihän loukattujen tietoisuus asiasta mikään loukkauksen olemassaolon edellytys ole. Ja vaikkeivät siilit puhetta kykenekään ymmärtämään, voivat ne silti aistia koomisen suhtautumisen ja vähättelyn, joita asenteita on mm. siilitukka-sanan käyttäminen ollut osaltaan suomen kieltä puhuvissa ihmisissä luomassa. Meidän ihmisten pitäisi moraalisina olentoina suhtautua kunnioittavasti kaikkeen elolliseen, myös metsän pieneläimiin, jopa kahdenkeskisessä puheessamme.

Loukkaavaa termiä on käytetty pitkään, ja sitä ovat käyttäneet jopa jotkin maamme vanhimmista ja arvostetuimmista organisaatioista, kuten Puolustusvoimat. Kehotamme termiä viljelleitä tahoja tekemään omat suunnitelmansa niistä toimista, joilla hyvittää jo aiheutettu kärsimys. Suositeltavia toimia ovat mm. keräysten organisointi siilien talviasumusten rakentamiseksi erilaisista kierrätysmateriaaleista sekä maidon laadunvalvonnan kiristämiseen tähtäävien kansalaisjärjestöjen tukeminen.

Lyhyt lisäys käytännön ongelmista, joita toimenpide saattaa aiheuttaa: ehdotamme siilitukka-termin korvaajaksi termiä piikkitukka tai pystytukka.

Siilien Ystävät -rekisteröimätön yhdistys

Siilien Ystävät -yhdistys    Ota yhteyttä adressin tekijään