Piano ja muut soittimet asuntojen ulkopuolelle

Kiinteistöjen virastolle.

Piano ja muut soittimet asuntojen ulkopuolelle

Monessa kiinteistössä musiikin harrastajille annetaan lupa musisoida kerros/rivi/paritalon asunnossa päiväsaikaan (sallittu kesto vaihtelee kiinteistöstä riippuen) siitä huolimatta, että akustiikan asiantuntijan mukaan: "musiikki poikkeaa sekä taajuuksiltaan että voimakkuudeltaan rakentamismääräyskokoelman tarkoittamista äänistä, hyvien ääniolosuhteiden järjestäminen harjoittelevan muusikon naapurille edellyttää huomattavasti parempaa ilmaääneneristystä kuin puhe ja muut asumisen äänet."
Lupa musisoida kumoaa asukkaiden tasa-arvon ja vuokralaisten kuluttajan oikeuksia (esim. viereisissä rapuissa samassa talossa asuvat asukkaat maksavat samanlaista vuokraa, mutta heillä ei ole pakollisia, ei-toivottuja konsertteja). Lupa musisoida  myös antaa mahdollisuuden  häiritä naapureita jopa tahallaan.
Ei toivottu musiikki on merkittävä stressitekijä pituudesta ja ajasta  riippumatta ja rikkoo terveyden ja järjestyksen säilyttämisen tarpeellisia määräyksiä. Ne kuuluu henkilökohtaiseen ja vapaaehtoiseen harrastukseen ja näiden aiheuttama melu ei ole tavanomaisesta asumisesta aiheutuvaa ääntä, jota joutuu sietämään, eli se on normaalista poikkeava ja järjestyssääntöjen vastainen elämäntapa.
Oikeus harrastaa musiikkia ei voi kumota muiden asukkaiden oikeutta kotirauhaan. Muuten tapahtuu suuren asukasryhmän syrjintää jotka tarvitsevat kotirauhaa myös päiväaikana.

Asumisrauha on Suomessa asumisterveyteen liittyvä oikeus, joten vaadimme noudattamaan Suomen lakia ja tulkitsemaan järjestyssäännöt oikein ja täten kieltämään kerros/rivi/paritalossa  musisointi siirtämällä toiminta sitä varten tarkoitettuun harjoitustilaan, tai sitten tulisi velvoittaa musiikkiharrastajat eristämään asunto akustiikan asiantuntijan antamien ohjeiden mukaisesti  (ei pelkästään jokin matto tai levy) siten, ettei ääni  kantaudu naapuriin.

Järjestyssääntöjen mukaan:
1) Jokaisella on oikeus kotirauhaan ja turvalliseen asumisympäristöön.
2) järjestyssääntöjen mukainen elämä on jokaisen oikeus mutta myös velvollisuus
3) häiritseminen on kiellettyä myös muuna aikana kuin 23.00-07.00
4) huoneistot on tarkoitettu vain asumiskäyttöön (eli asunto ei ole mikään konserttisali tai musiikkia varten tarkoitettu harjoitushuone).